Тип консультації: груповий
План
1. Колір — це невід’ємна частина нашого життя
2. Кольоровий тиждень як спосіб зробити освітній процес цікавим та захоплюючим.
3. Зелений колір – день довкілля.
4. Синій колір – день дослідів.
5. Червоний колір – день фізкультурних розваг.
6. Жовтий колір – день дитячого образотворення.
7. Білий колір – день музики.
Колір — це невід’ємна частина нашого життя, універсальна мова, яку розуміють усі діти, бо вона пробуджує у них емоції, розвиває уяву та сприяє пізнанню світу.
Як внести колір в аспекти буття закладу дошкільної освіти так, щоб він заграв усіма своїми гранями? Як поєднати елементи кольоротерапії та педагогічні можливості використання кольору для розвитку пізнавальних здібностей дітей? Як зробити так, щоб колір став не просто елементом декору, а справжнім інструментом розвитку дитини? Дізнавайтеся цікавинки проведення кольорового тижня в закладі дошкільної освіти.
Кольоровий тиждень — це не просто чудова розвага, яка дозволить дітям пізнавати світ у всій його різноманітності та красі, це спосіб зробити освітній процес дітей цікавим та захоплюючим. Під час проведення різноманітних заходів у рамках тижня діти через гру та творчість будуть розвивати уяву, фантазію, креативність, мовлення та вміння діяти в команді. Поєднання фізичної активності та релаксації допоможе зміцнити здоров’я дітей, підвищити їхній імунітет та створити позитивний емоційний фон.
Понеділок, зелений колір — день довкілля
Дрес-код: одяг або елементи одягу зеленого кольору.
Мета дня: розширити екологічні знання дітей (про важливість зелених насаджень, бо вони виробляють кисень, необхідний для дихання усіх живих організмів); формувати навички збереження та примноження зелених насаджень; розвивати творчі здібності; виховувати естетичний смак. Зелений колір заспокоює, допомагає зняти напругу та стрес при таких негативних психічних станах: неврівноваженість, злість, грубість, скутість в емоціях і почуттях, сприяє релаксації, налаштовує на відчуття внутрішньої гармонії. Радимо провести різноманітні заходи, які сприяють розвитку екологічної свідомості в дітей, вихованню відповідального ставлення до довкілля, а також впливають на формування позитивного психологічного мікроклімату в дитячому колективі.
Орієнтовні форми роботи: організована діяльність (заняття, мандрівки екологічною стежиною, вікторини, квести, ігри- подорожі тощо); праця в осередку природи (висаджування рослин; догляд за ними); творчі та дослідницькі проєкти (виготовлення плакатів «Земля — наш дім», «Як ростуть рослини?»); бесіди («Чому потрібно берегти природу?», «Що ми можемо зробити для захисту дерев, квітів, тварин?», Як сміття шкодить природі?»); перегляд мультфільмів або відео про природу; ігрова діяльність (дидактичні ігри, пазли з природними матеріалами, рухливі ігри, сюжетно- рольові ігри); співпраця з батьками («Екологічні акції», «Майстер-класи» тощо).
Вівторок, синій колір — день дослідів
Дрес-код: одяг або елементи одягу синього кольору.
Мета дня: формувати у дітей пізнавальні процеси та вміння робити висновки; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, мислення; виховувати допитливість. Синій колір асоціюється з небом та дає, як стверджують психологи, відчуття спокою та розслабленості. А ще — це колір мудрості та пізнання. Тож у цей день пропонуємо зайняти дошкільників спостереженнями та дослідженнями, які перетворять їх на маленьких науковців.
Під час проведення пошуково-дослідницької діяльності, дотримуйтеся певних правил безпеки!
Діти мають сидіти на певній відстані від місця проведення досліду, наприклад, моделі «вулкану». Він має розміщуватися на столі, що вкрита клейонкою, а також сам «вулкан» має бути розміщеним у ємності.
Педагогу строго дотримуватися інструкції з вирощування кристалів.
«Вулкан» — дослід із содою та оцтом, що імітує виверження вулкану. (Діти спостерігають, як сода та оцет взаємодіють, утворюючи «виверження» піни.) «Вода, що сама переміщається». (Якщо поставити одну посудину із водою на підставку, а порожню, розмістити трішки нижче, в них занурити кінцями смужку тканини, то, з часом, вода перебереться з однієї посудини в іншу. Все це завдяки, так званому, капілярному ефекту. Вода переміщається по «канальцях» тканини не лише згори вниз, але й в зворотному напрямку).
«Телефон своїми руками»
(Взяти два пластикові стакани, пробити у них по одному отвору в дні. Між стаканами протягнути нитку та закріпити її кінці вузликами зсередини «динаміків»). Головне правило: коли два учасники «телефонної розмови» розходяться у різні кінці, нитка повинна бути натягнутою, і ви не повинні до неї торкатися, коли тримаєте «динаміки». Телефон готовий!)
«Чарівні фарби»
(Під час досліду використовуємо молоко, харчові барвники та рідину для миття посуду для створення барвистих візерунків, що імітують змішування кольорів, пояснюємо дітям явище поверхневого натягу).
«Фарбуємо квіти»
(Взяти квіти з білими пелюстками (ромашки, хризантеми, троянди). Занурюємо їх стебла, зрізані під кутом, у попередньо заготований розчин з харчовими барвниками. Через добу квіти пелюсток змінюють колір. А якщо розділити стебло і поставити його частини у дві різні посудини – пелюстки набувають забарвлення двох кольорів).
«Плавучість предметів»
(Дослід із різними предметами: показати, що деякі з них тонуть у воді, а інші плавають. Це допомагає пояснити поняття щільності).
«Кольорові кристали»
(Вирощування кристалів із солі або цукру, що дає дітям уявлення про кристалізацію та процеси зростання в природі).
Середа, червоний колір – день фізкультурних розваг
Дрес-код: одяг або елементи одягу червоного кольору.
Мета дня: сприяти зміцненню здоров’я, правильному фізичному розвитку, формуванню навичок здорового способу життя; розвивати фізичну активність, координацію рухів, спритність та витривалість; виховувати впевненість у власних силах, командний дух.
Червоний колір пов’язаний з фізичною активністю, волею, впевненістю у власних силах. Він дає енергію, активізує і збуджує, та, може, схилити до агресії. Тож створюємо умови для позитивного психологічного комфорту у групі, нейтралізації таких негативних станів, як: апатія, депресія, страх.
Орієнтовні форми роботи: рухливі та спортивні ігри, естафети, спортивні свята з батьками, турніри, екскурсії, перегляди фото та відео матеріалів.
Четвер, жовтий колір – день дитячого образотворення
Дрес-код: одяг або елементи одягу жовтого кольору.
Мета дня: вчити дітей виражати свої емоції та думки через творчість; сприяти підвищенню настрою та оптимізму; стимулювати розвиток енергії та активності через жовтий колір; розвивати творчі здібності, емоції; виховувати естетичний смак, почуття радості та ентузіазму.
Орієнтовні форми роботи:
– заняття з нетрадиційними техніками малювання, ліплення та аплікації (малювання на плівці, кляксографія, ниткографія, монотипія, малювання піском, ватними паличками, торцювання, квілінг тощо);
– майстер-класи;
– виставка дитячих робіт;
– створення колективних панно.
П’ятниця, білий колір – день музики
Дрес-код: одяг або елементи одягу білого кольору.
Мета дня: формувати навички відтворення звуків та ритмів, розширювати когнітивні навички, створювати умови для самовираження через пісні та рухи; розвивати музичні таланти дітей, навички соціальної взаємодії; виховувати любов до мистецтва.
Білий колір символізує початок чогось нового, у поєднанні з музикою заспокоює нервову систему, налаштовує на позитив.
Орієнтовні форми роботи:
– флешмоби;
– музичні ігри, логоритмічні вправи, спів та хороводи, гра на музичних інструментах, слухання класичної музики;
– музикування водою (наповніть пластикові пляшечки водою, нехай діти рухають ними у такт музики. Це своєрідні пляшечки-маракаси, які допоможуть створити певну музику. Наповніть склянки водою, дайте дітям олівець. Запропонуйте провести олівцем над вінцями, легенько постукати по різних частинах склянки; послухайте власний музичний оркестр, де кожен буде імпровізувати над створенням унікальної мелодії);
– розваги (музична казка або спектакль, дитячий концерт).
Підсумок тижня
На завершення кольорового тижня, радимо провести святковий захід, на якому всі його учасники можуть поділитися своїми враженнями. Пригадають, які кольорові дні було проведено та якій темі їх присвячено. Діти спільно з дорослим створять фотоколаж тижня, дізнаються, кому який день сподобався і чому. А ще учасники отримають невеличкі подарунки (це можуть бути емблеми, медалі і, звісно – різнокольорові).
Такі тематичні тижні є яскравими моментами у житті закладу, які допомагають дітям зануритися у яскравий світ кольорів, розвинути свої пізнавальні здібності та творчий потенціал; згуртувати, активізувати всіх учасників освітнього процесу, реалізовуючи при цьому освітню мету.
Підготувала: вихователь-методист Наталія ГАРБУЗОВА
Використано матеріали завідувача Тетяни ІЛЬНИЦЬКОЇ та вихователя-методиста Наталії ДУВАЛКИ ЗДО №2 «Сонечко», м. Хуст, Закарпатської області