Карантин і локдаун для дитсадка (Консультація для вихователів)
Продовжуємо жити в умовах карантину, а після Різдва ще й пригадаємо, який він — локдаун. Ми проаналізували нормативно-правові акти про посилені карантинні обмеження в січні й розповідаємо, що зміниться в роботі дитячих садків.
Уряд продовжив дію карантину через COVID-19 до 28 лютого 2021 року та запровадив посилені карантинні обмеження з 00:00 08.01.2021 до 00:00 25.01.2021. Про актуальні протиепідемічні заходи, зокрема й ті, які стосуються закладів освіти, ідеться в постанові від 09.12.2020 № 1236. Положення постанови діють з 19.12.2020. Якщо в Україні різко зростатиме кількість інфікованих за добу, то уряд може ввести посилені карантинні обмеження ― так званий локдаун ― раніше. Розповідаємо, чого очікувати і як діяти в умовах продовженого карантину та локдауну закладам дошкільної освіти.
Чого очікувати
На період карантину уряд заборонив здобувачам освіти відвідувати заклади освіти групами понад 20 осіб. Утім, заклади дошкільної, загальної середньої, позашкільної та спеціалізованої мистецької освіти ― виняток із цього правила. Також уряд рекомендує закладам освіти закриватися на карантин, якщо понад 50% здобувачів освіти та персоналу закладу перебувають на самоізоляції через контакт із хворим на COVID-19 з підтвердженим діагнозом.
Ще одна вимога урядовців ― заборонити проводити в закладах освіти вистави, свята та концерти за участю дітей з більше ніж однієї групи чи класу та за присутності глядачів.
Під час локдауну в звичному режимі працюватимуть лише заклади дошкільної освіти та спеціальні заклади освіти.
Навіщо потрібен локдаун?
Хоча ситуація із поширенням SARS-COV-2 нібито стабілізувалася, щодня виявляють чимало нових випадків захворювання. Медична система працює в напруженому режимі, а після новорічних свят можливий новий спалах захворюваності. Епідемічну ситуацію можуть значно погіршити сезонні захворювання, зокрема грип.
Тритижневий локдаун потрібен в Україні, щоб збалансувати зростання інфікованих до лютого. Посилений карантин дасть змогу зменшити контакти між людьми, знизити кількість хворих та розвантажити медичну систему. Якщо всі дотримуватимуться умов карантину, кількість випадків знижуватиметься на 80% щодня
Подано за матеріалами Центру громадського здоров’я
Що робити
Перегляньте положення Протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджених постановою головного державного санітарного лікаря України від 22.09.2020 № 55 (далі ― протиепідемічні заходи), і дійте відповідно.
Не допускайте батьків у будівлю дитячого садка. Приймайте і віддавайте їм дітей на території закладу. Проконтролюйте, щоб батьки вихованців правильно надівали захисні маски або респіратори, особливо коли спілкуються з вами або один з одним. Засоби індивідуального захисту мають захищати від небезпечного вірусу, а не бути наборідником або ж наротником.
Нагадайте колегам, що в карантинний період заборонено проводити очні батьківські збори. Хіба що організувати їх дистанційно.
Бачите, що дитина прийшла до дитячого садка зі своєю іграшкою, — порекомендуйте батькам забрати забавку. Ви не можете гарантувати безпечність іграшок, особливо нині.
Попередьте батьків, щоб не давали дітям воду із собою. Саме ви організовуєте питний режим і відповідаєте за нього (п. 5 розд. 5 Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ від 24.03.2016 № 234). Батьки не гарантують, що вода, яку вони дадуть дитині, відповідає вимогам до безпечності та якості води.
Міряйте вихованцям температуру тіла кілька разів на день:
- початковий температурний скринінг — одразу коли приходять до дитячого садка;
- поточний — що чотири години протягом дня.
Якщо це робите не ви, то простежте, щоб своєчасно робили відповідальні особи. Закликайте й батьків щодня моніторити температуру тіла дітей.
Контролюйте кількість дітей у вікових групах. Зараз це робити легше, адже наповнюваність груп не перевищує 55%.
Перевірте, чи «працює» адаптивний графік прогулянок, занять та інших форм освітнього процесу. Можливо, десь діти й зустрічаються.
Дезінфікувати поверхні потрібно раз на 2 год, робити вологе прибирання з використанням дезінфекційних засобів — наприкінці зміни. Тож це питання контролюйте теж.
Що робити з новорічно-різдвяними святами? Проводити можна, але з дотриманням протиепідемічних вимог урядовців. Не допускайте батьків до участі у святкуваннях. Хоча, пам’ятаєте, ще восени дозволяли проводити культурно-виховні заходи за присутності одного з батьків.
Якщо традиційно запрошуєте на свята творчо-розважальні колективи, то цьогоріч доведеться порушити традицію. Таким колективам — зась на територію дитячого садка.
Хоч урядовці і ввели локдаун, але на роботу дитячих садків він істотно не вплине. Хіба що на новорічно-різдвяні святкування. Але і їх ви проведете безпечно, бо ж, упевнені, дотримуєтеся всіх протиепідемічних заходів.
Ситуація з розповсюдженням коронавірусної інфекції в нашій країні значно погіршилась. Проте дитячі садки продовжують працювати, але у режимі адаптивного карантину.
В нашому садочку працівники закладу чітко дотримуються всіх умов задля запобігання поширенню COVID-19. Дуже важливо, щоб батьки також усвідомлювали свою роль у цьому процесі.
Отже, пропонуємо перелік важливих кроків для батьків, які допоможуть захистити себе та своїх дітей від зараження респіраторними вірусами:
- Тримайте дітей вдома, якщо вони захворіли. При найменших ознаках захворювання – головнабіль, нежить, почервоніння горла, біль у животі чи суглобах, нудота і т.д., тобто – при НАЙМЕНШИХ ознаках захворювання – залишайте дитину вдома і задля її власної безпеки, і безпеки інших дітей та безпеки персоналу, що працює з дітьми!
Чому це важливо?
Дітям потрібний відпочинок і час, щоб одужати. Без достатнього відпочинку, вашій дитині може знадобитися більше часу, щоб відчути себе краще. Дорослим і дітям з ослабленою імунною системою, часто потрібно ще більше часу, щоб відновитися. Крім цього, тільки так можна не допустити зараження інших.
- Нагадуйте дітям про необхідність завжди прикривати рот під час кашлю і чхання. Пересвідчіться, що ваші діти вміють і знають як правильно прикривати ніс і рот, коли вони кашляють або чхають.
- Контролюйте, аби дитина правильно мила руки.
Переконайтеся, що ваші діти ретельно і часто миють руки з милом і водою.
Якщо мило і вода недоступні, дайте їм дезінфікуючий засіб для рук.
Поясніть чому треба так діяти і навчіть дітей мити руки, перш ніж торкатися очей, носа або рота.
- Очищуйте дезінфікуючими засобами поверхні та предмети, до яких часто торкаєтесь і ви, і ваша дитина. Це іграшки, столи, дверні ручки, поручні, клавіатура комп’ютера, телефони і планшети.
Протиепідемічні заходи у дитячих садках на період карантину: рекомендації МОЗ
Міністерство охорони здоров’я України затвердило рекомендації щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)
Рекомендації передбачають, що перед початком зміни проводиться температурний скринінг усім працівникам закладу дошкільної освіти.
Температурний скринінг дітей проводиться при вході (початковий) у заклад та кожні 4 години (поточний) з занесенням показників у відповідний журнал довільної форми.
Діти, в яких виявлено температуру тіла понад 37,2 °С або ознаки респіраторних захворювань ізолюються з відповідним інформуванням медичного працівника та батьків.
Ранкове приймання дитини до закладу дошкільної освіти та передачу після закінчення дня проводить вихователь групи на території закладу за межами його будівлі (за несприятливих погодних умов – на вході до приміщення). Батьки або особи, які їх замінюють, повинні одягати респіратор або захисну маску, так, щоб були покриті ніс та рот.
На вході до закладу організовується місце для обробки рук спиртовмісними антисептиками з концентрацією активно діючої речовини понад 60% для ізопропілових спиртів та понад 70% для етилових спиртів.
На період карантину забороняється:
- використання багаторазових (тканинних) рушників;
- використання м’яких (мяконабивних) іграшок;
- використання килимів з довгим ворсом;
- перебування у вуличному взутті (без змінного) всередині приміщень;
- проведення масових заходів (вистав, свят, концертів) за участі дітей з більш, ніж однієї групи та за присутності глядачів (відвідувачів);
- проведення батьківських зборів (окрім тих, що проводяться дистанційно).
На період карантину рекомендується:
- розробити адаптивний графік прогулянок та занять з метою недопущення об’єднання/змішування груп;
- обмежити кількість дітей в групах, виходячи з можливості забезпечення належних протиепідемічних умов та контролю над їх дотриманням;
- проводити додаткові ігри та вправи, які б доносили дітям важливість індивідуальних заходів профілактики та фізичного дистанціювання;
- надавати пріоритет активностям, що проводяться на відкритому повітрі;
- переформатувати розміщення в кімнатах для занять таким чином, щоб забезпечити максимально можливе фізичне дистанціювання;
- обмежити заняття та ігри, що передбачають безпосередній фізичний контакт між дітьми та персоналом;
- обмежити заняття та ігри, що потребують використання значної кількості додаткового інвентаря;
- забезпечити процес організації харчування, що дозволяє мінімізувати кількість дітей, які харчуються одночасно, або одночасно перебувають за одним столом.
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ |
ПОСТАНОВА |
22.09.2020 № 55 |
Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)
Відповідно до статті 40 Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”, на виконання пункту 17 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 641 “Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2”, ПОСТАНОВЛЯЮ:
1. Затвердити протиепідемічні заходи у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), що додаються.
2. Директорату громадського здоров’я та профілактики захворюваності Міністерства охорони здоров’я України довести цю постанову до відома зацікавлених центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської міської державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
3. Визнати такою, що втратила чинність постанову головного державного санітарного лікаря України від 21 травня 2020 року № 25 “Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти в період карантину в зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)”.
ПРОТИЕПІДЕМІЧНІ ЗАХОДИ
у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)
З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) у закладах дошкільної освіти (далі – заклади) засновник (засновники) та керівники закладів повинні здійснювати свою діяльність з урахуванням вимог санітарного законодавства та необхідності забезпечення належних протиепідемічних заходів (далі – заходи), спрямованих на запобігання ускладнення епідемічної ситуації внаслідок поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).
1. Відповідальність за організацію та виконання протиепідемічних заходів покладається на засновника (засновників) та керівника закладу.
2. Керівник та медичний працівник закладу, або відповідальна особа, яка пройшла відповідний інструктаж та призначена наказом керівника закладу, забезпечують:
щоденний контроль за виконанням заходів;
проведення роз’яснювальної роботи з персоналом щодо індивідуальних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів коронавірусної хвороби (COVID-19) серед персоналу або вихованців;
розробку алгоритмів дій на випадок надзвичайної ситуації, пов’язаною з реєстрацією випадків захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) серед вихованців та працівників закладу;
недопущення до роботи персоналу, визначеного таким, який потребує самоізоляції відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я;
проведення інструктажу для працівників щодо запобігання поширенню коронавірусної інфекції (COVID-19), дотримання правил респіраторної гігієни та протиепідемічних заходів.
3. Допуск до роботи персоналу закладів здійснюється після проведення термометрії безконтактним термометром та за умови наявності засобу індивідуального захисту, що щільно покриває рот та ніс.
У разі виявлення співробітника з підвищеною температурою тіла понад 37,2° C або із ознаками гострого респіраторного захворювання такий співробітник не допускається до роботи з рекомендаціями звернутись за медичною допомогою до сімейного лікаря.
При появі підвищеної температури тіла понад 37,2° C або ознак гострого респіраторного захворювання вдома, співробітник повідомляє свого безпосереднього керівника та не виходить на роботу, одночасно звертаючись за медичною допомогою.
4. Усі працівники закладу забезпечуються засобами індивідуального захисту. Співробітники закладу використовують засоби індивідуального захисту (респіратор або захисна маска) в процесі взаємоспілкування поміж собою.
5. Керівник закладу дошкільної освіти забезпечує:
організацію централізованого збору використаних засобів індивідуального захисту, паперових серветок в окремі контейнери (урни) з кришками та поліетиленовими пакетами, з подальшою утилізацією згідно з укладеними угодами на вивіз твердих побутових відходів;
проведення навчання працівників щодо одягання, використання, зняття засобів індивідуального захисту, їх утилізації, контроль за виконанням цих вимог;
необхідні умови для дотриманням працівниками правил особистої гігієни (рукомийники, мило рідке, паперові рушники (або електросушарки для рук), антисептичні засоби для обробки рук тощо);
обмеження проведення масових заходів (нарад, зборів тощо) в закритих приміщеннях (окрім заходів, необхідних для забезпечення функціонування закладів освіти – проведення педагогічних рад тощо);
вологе прибирання з використанням миючих та дезінфекційних засобів;
провітрювання приміщень протягом не менше 15 хвилин перед відкриттям та почергове провітрювання кімнат протягом дня за відсутності дітей;
медичні пункти закладу необхідними засобами та обладнанням (безконтактними термометрами, дезінфекційними, в тому числі антисептичними засобами для обробки рук, засобами особистої гігієни та індивідуального захисту);
розміщення інформації (плакатів/банерів) про необхідність дотримання респіраторної гігієни та етикету кашлю.
Вимоги щодо організації освітнього процесу
6. Температурний скринінг дітей проводять при вході (початковий) у заклад та кожні 4 години (поточний) з занесенням показників у відповідний журнал довільної форми.
Діти, в яких виявлено температуру тіла понад 37,2° C або ознаки респіраторних захворювань, ізолюються з відповідним інформуванням медичного працівника та батьків. При ізоляції важливо не допустити тривожних відчуттів у дитини та враховувати її психологічний стан.
7. Ранкове приймання дитини до закладу та передачу після закінчення дня, проводить вихователь групи на території закладу, за межами його будівлі.
За несприятливих погодних умов приймання та/або передачу дітей відбувається в приймальних та/або роздягальних групових осередках закладу. За умови перебування на території закладу батьки або особи, які їх замінюють, повинні одягати респіратор або захисну маску, так, щоб були покриті ніс та рот.
8. На вході до закладу організовується місце для обробки рук спиртовмісними антисептиками з концентрацією активно діючої речовини понад 60 % для ізопропілових спиртів та понад 70 % для етилових спиртів.
Основним заходом гігієни рук в умовах закладу є миття рук з милом. Використання антисептиків доцільне лише в тому випадку, коли відсутній доступ до проточної води з милом. Протирання рук вологими серветками з метою знезараження або як заміна миття рук або антисептичної обробки не рекомендується.
Використання антисептиків повинно відбуватись виключно під контролем працівників закладу. Самостійний доступ дітей до спиртових антисептиків повинен бути обмеженим.
9. Всі протиепідемічні заходи, спрямовані на захист дітей (термометрія, навчання обробці рук антисептиком, миття рук, навчання правилам етикету кашлю тощо) проводяться в ігровій формі та за особистим прикладом працівників закладу.
10. На період карантину забороняється:
використання багаторазових (тканинних) рушників; використання м’яких (м’яконабивних) іграшок; використання килимів з довгим ворсом;
перебування у вуличному взутті (без змінного) всередині приміщень; проведення батьківських зборів (окрім тих, що проводяться дистанційно).
11. Дозволено проведення культурно-виховних заходів (вистав, свят, концертів) за участю дітей з однієї групи та за присутності одного з батьків/опікунів дитини з розрахунку однієї особи на 5 кв. метрів площі приміщення в якому проводиться захід або території (якщо захід проводиться на відкритому повітрі).
Проведення культурно-виховних заходів дозволяється за умови дотримання протиепідемічних заходів, використання усіма батьками/опікунами респіраторів або захисних масок, так, щоб були покриті ніс та рот, з подальшою дезінфекцією поверхонь приміщення в якому відбувався культурно-виховний захід.
Заборонено запрошення творчо-розважальних колективів та інших осіб які не є співробітниками закладу.
12. На період карантину рекомендується:
розробити адаптивний графік прогулянок та занять з метою недопущення об’єднання/змішування груп;
обмежити кількість дітей в групах, виходячи з можливості забезпечення належних протиепідемічних умов та контролю над їх дотриманням;
проводити додаткові ігри та вправи, які б доносили дітям важливість індивідуальних заходів профілактики та фізичного дистанціювання;
надавати пріоритет активностям, що проводяться на відкритому повітрі;
переформатувати розміщення в кімнатах для занять таким чином, щоб забезпечити максимально можливе фізичне дистанціювання;
обмежити заняття та ігри, що передбачають безпосередній фізичний контакт між дітьми та персоналом;
обмежити заняття та ігри, що потребують використання значної кількості додаткового інвентаря;
забезпечити процес організації харчування, що дозволяє мінімізувати кількість дітей, які харчуються одночасно, або одночасно перебувають за одним столом.
Вимоги до поводження з використаними засобами індивідуального захисту
13. Керівник закладу організовує централізований збір та утилізацію використаних засобів індивідуального захисту (захисні маски, респіратори, гумові рукавички, захисні щитки), паперових серветок в окремі контейнери/урни (картонні або пластикові), з кришками та поліетиленовими пакетами, наступним чином:
кількість та об’єм (місткість) контейнерів/урн визначається з розрахунку на кількість відвідувачів закладу освіти, з подальшою утилізацією згідно з укладеними угодами на вивіз твердих побутових відходів;
контейнери рекомендовано встановлювати біля входу в заклади освіти та в приміщеннях закладу дошкільної освіти у місцях недоступних для дітей;
поліетиленові пакети з контейнерів, у яких зібрано використані засоби індивідуального захисту (захисні маски, респіратори, гумові рукавички, захисні щитки), необхідно замінювати після заповнення або за графіком, щільно зав’язувати (рекомендується використовувати додатковий пакет для надійності зберігання використаних засобів індивідуального захисту) та наносити маркування (“використані засоби індивідуального захисту”);
щоденно здійснювати дезінфекцію контейнерів, картонні контейнери одноразового використання після використання підлягають утилізації.
{Текст взято з сайту МОЗ України http://www.moz.gov.ua}
ДО ВІДОМА