ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Сумського
ДНЗ №33 «Маринка»
26.08. 2022 № 59/2
ПЛАН ЗАХОДІВ,
спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в Сумському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №33 «Маринка», м. Суми, Сумської області
у 2022/2023 навчальному році
№ з/п | Найменування заходів | Відповідальні за виконання | Строк виконання | ||
1 | 2 | 3 | 4 | ||
Сприяння запобіганню та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти | |||||
1. | Провести Тиждень толерантності (за окремим планом) | Вихователі, практичний психолог | з 14.11.2022 по 18.11.2022 | ||
2. | Провести Всеукраїнську акцію «16 днів проти насилля» (за окремим планом) | Вихователі, практичний психолог | з 25.11.2022 по 10.12.2022 | ||
3. | Внести питання щодо профілактики булінгу (цькування) в дитячому колективі до батьківських зборів | Вихователь-методист, вихователі | Грудень | ||
4. | Провести індивідуальні та групові консультації з питань насильства та булінгу для учасників освітнього процесу «Як навчити дитину правильно виражати гнів?», «Згуртування дитячого колективу як профілактика булінгу». | Практичний психолог
|
Грудень
|
||
5. | Провести Тиждень правової освіти (за окремим планом) | Вихователі | Грудень
|
||
6. | Провести бесіди-зустрічі здобувачів освіти з працівниками поліції, юриспруденції | Вихователь-методист
|
Протягом 2022/2023 навчального року | ||
7. | Підготувати пам’ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | Вересень | ||
8. | Провести консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей | Практичний психолог
|
Протягом 2022/2023 навчального року
|
||
Забезпечення створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища | |||||
1. | Підготувати наказ «Про запобігання та протидію булінгу (цькування) у закладі освіти | Завідувач | Вересень | ||
2. | Оновити розділ про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на Інтернет-сайті закладу освіти | Відповідальний за Інтернет-сайт закладу освіти
вихователь-методист |
Вересень | ||
3. | Провести наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): педагогічний персонал; обслуговуючий персонал | Завідувач,
уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) |
Вересень 2022
Березень 2023 |
||
4. | Обговорити та прийняти правила поведінки в групах, оформити правила у вигляді наочних стендів, презентацій. | Вихователі | Вересень | ||
5. | Поповнювати новою інформацією тематичний стенд щодо протидії булінгу (цькування) | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)
|
Протягом 2022/2023 навчального року | ||
6. | Перевіряти приміщення, територію закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу. | Заступник завідувача господарства
. |
Протягом 2022/2023 навчального року | ||
7. | Перевірити інформаційну доступність правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування) | Завідувач ,
уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування)
|
листопад | ||
8. | Провести тематичну перевірку «Стан роботи зі створення психологічного та фізичного безпечного освітнього середовища»
|
Завідувач ,
вихователь-методист, члени комісії |
З 14.11.2022 по 18.11.2022 | ||
9. | Провести моніторинг ефективності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладі освіти | Вихователь-методист
|
Грудень 2022
Травень 2023 |
||
10. | Вивчити стан безпеки освітнього середовища в закладі освіти | Вихователь-методист
|
Квітень | ||
11. | Провести анкетування батьків про безпеку в закладі освіти | Практичний психолог
|
Грудень | ||
12. | Провести діагностику міжособистісних відносин дошкільників у закладі освіти | Практичний психолог
|
Лютий | ||
13. | Проаналізувати інформацію за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | За потреби | ||
14. | Підготувати звіт про виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | Травень – червень | ||
Професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних працівників | |||||
1. | Підготувати методичні рекомендації для педагогів: з формування та згуртування дитячого колективу; з профілактики дитячих конфліктів | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування),
практичний психолог |
Жовтень | ||
2. | Провести навчальний семінар для педагогів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходи реагування | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | Лютий | ||
3. | Провести тренінг для педагогів щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з ознаками агресивності | Практичний психолог
|
Березень | ||
4. | Проводити консультування педагогічного колективу із проблемних ситуацій (за потребою) | Практичний психолог
|
Протягом 2022/2023 навчального року | ||
План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
в ЗДО №33 “Маринка” на 2019/2020 н.р.
№ з/п | Заходи | Термін проведення | Відповідальний |
Нормативно-правове забезпечення | |||
1 | Створення нормативно-правової бази щодо забезпечення запобігання та протидії булінгу | Упродовж року | Завідувач ДНЗШрамченко О.П. |
2 | Обробка матеріалів «Скриньки довіри» для батьків, педагогів, розгляд на засіданнях педагогічних рад, оновлення інформації на веб-сайті закладу з проблеми запобігання та протидію булінгу | 4 тиждень місяця | Вихователь – методистГарбузова Н.О. |
3 | Невідкладне інформування, уразі виявлення випадку булінгу, відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» | У разі виявлення випадку | Завідувач ДНЗШрамченко О.П. |
Робота з педагогами та колективом | |||
4 | Круглий стіл з елементами тренінгу: «Проблема насильства над дітьми дошкільного віку» Обговорення мультфільму «Вірте у любов, вірте у Різдво» | вересень | практичний психологЛубенець Г.М. |
5 | Симпозіум: “У нашій групі особливі діти” | жовтень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
6 | Психологічна вітальня “Майстерня успіху”: взаємодія вихователя з агресивними дітьми | грудень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
7 | Консультація: «Як розв’язати конфліктну ситуацію між дітьми» | січень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
8 | Консультація: “Попередження насильства в сім’ї” | березень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
9 | Вивчення психологічного клімату в педагогічному колективі | квітень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
10 | Тематичний брифінг з переглядом та обговоренням відео сюжетів для педагогів щодо ненасильницьких методів поведінки та виховання, вирішення конфліктів, управління власними емоціями та подолання стресу | квітень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
11 | Організація і проведення освітньо-правового тижня, конкурсу плакатів в межах освітньо-правового тижня | грудень | Вихователь-методистГарбузова Н.О. |
12 | Інформаційно-просвітницькі заходи з учасниками освітнього процесу з питань запобігання і протидії булінгу у координації із службами у справах дітей, підрозділами органів Національної поліції України, громадськими організаціями тощо | січень | Завідувач ДНЗШрамченко О.П.
Вихователь-методист Гарбузова Н.О. |
13 | Психологічні та соціально-психологічні дослідження за запитами адміністрації, педагогів, працівників | За запитом | Практичний психологЛубенець Г.М. |
14 | Організація роботи творчої майстерні педагогів інклюзивних груп. | щомісячно | Вихователь-методист Гарбузова Н.О. |
Робота з дітьми | |||
15 | Психологічне вивчення дітей «групи ризику» | Грудень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
16 | Бесіда «Мої права та обов’язки» | грудень | Педагоги |
17 | Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність | грудень | Педагоги |
18 | Корекційно-розвивальне заняття з дітьми старших груп “Подорож до країни дружби” | лютий | Практичний психологЛубенець Г.М. |
19 | Перегляд мультфільму «Жив собі чорний кіт» | січень | Педагоги |
Робота з батьками | |||
20 | Активізувати просвітницьку роботу з питань правової освіти серед родин вихованців | Протягом року | Педагоги |
21 | Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників (за потребою) | Протягом року | Практичний психолог, вихователь – методист, педагоги |
22 | Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ЗДО для ознайомлення батьківської громадськості | вересень | Громадський інспекторЛубенець Г.М. |
23 | Інформаційний буклет «Ні – агресії!» (інформаційні куточки груп) | вересень | Практичний психологЛубенець Г.М. |
24 | Психологічна консультація “Протидія цькуванню в дитячому колективі” | листопад | Практичний психологЛубенець Г.М. |
25 | Практикум для батьків “Вправи спрямовані на розрядку гніву та агресії у дитини” | лютий | Практичний психологЛубенець Г.М. |
26 | Круглий стіл: «Ось так ми живемо. Обговорення інклюзивних цінностей та толерантного відношення» | січень | Вихователь-методистГарбузова Н.О.
Вихователі |
27 | Перегляд мультфільму «Про пташок» | березень | Педагоги |
Алгоритм дій у разі виявлення ознак чи фактів, що можуть вказувати на вчинення домашнього насильства щодо дитини
Домашнє насильство – діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчиняла домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
Особа | Покрокові дії |
Нормативно-правові акти:– Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
– Закон України «Про освіту» – Постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» – Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами» – Лист Міністерства освіти і науки України від 30.10.2018 № 1/9-656 «Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей» |
|
Керівник закладу освіти | Забезпечує реалізацію в закладі освіти заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству шляхом:· проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи з протидії та запобігання насильству;
· здійснення з учасниками освітнього процесу інформаційно-просвітницьких заходів з питань запобігання та протидії насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей; · організацію роботи практичного психолога, соціального педагога з постраждалими дітьми; · визначення уповноваженого спеціаліста з числа працівників закладу для проведення невідкладних заходів реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи, інших осіб. |
Уповноважена особа, що здійснює невідкладні заходи реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи/інших осіб | · Інформує керівника закладу про ситуацію насильства або загрозу його вчинення.· Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформує уповноважений підрозділ органу Національної поліції та службу у справах дітей (у випадку, коли постраждалою особою та/або кривдником є дитина).
· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). · Фіксує необхідну інформацію в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства. · Повідомляє працівників психологічної служби закладу освіти. · У разі виникнення підозри щодо домашнього насильства або реальної загрози його вчинення, зустрічається з дитиною, стосовно якої є інформація, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки, надає емоційну підтримку. · Якщо в процесі розмови дитина підтверджує факт насильства щодо неї, з’ясовує терміни подій, які відбулися з дитиною, та можливості отримати їх опис. |
Практичний психолог/ соціальний педагог | · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
· Може провести первинне опитування дитини. · Не залишає дитину наодинці. · Забезпечує психологічний супровід та соціально-педагогічний патронаж в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства. · Бере участь (у разі необхідності) в оцінці рівня безпеки, у проведенні оцінки потреб дитини та в роботі мультидисциплінарної команди виконавчого комітету міста/району/ОТГ з надання соціальних послуг дитині з родиною (за погодженням з керівником закладу). |
Вихователь | · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
· Може провести первинне опитування дитини. · Не залишає дитину наодинці. · Може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення. · Забезпечує організацію роботи в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства. |
Вузькі спеціалісти | · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
· Не залишає дитину наодинці. · може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення. |
Медичний персонал закладу освіти | · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі;· Надає невідкладну медичну допомогу (за необхідності).
· Може провести первинне опитування дитини. · Не залишає дитину наодинці. |
Обслуговуючий персонал закладу освіти | · При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі.· Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
· Не залишає дитину наодинці. |
Дитина постраждала | · Звертається до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.· Або/та звертається для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безкоштовної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб). |
Батьки постраждалої дитини | · Забезпечують надання дитині екстреної медичної допомоги (у разі потреби).· Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.
· Або/та звертаються для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб тощо). |
Інші особи, яким стало відомо про випадок домашнього насильства | · Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти.· Забезпечують організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
· Не залишають дитину наодинці. · Передають інформацію суб’єктам, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, органам Національної поліції, службі у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування тощо). |