На виконання наказів управління освіти і науки Сумської міської ради від 27 грудня 2018 року № 914 «Про підсумки підготовки управління освіти і науки Сумської міської ради, закладів освіти міста Суми з питань цивільного захисту в 2018 році, основні завдання на 2019 рік», від 02 cічня 2019 року № 15-аг «Про організацію роботи цивільного захисту в 2019 році», наказів Сумського ЗДО № 33 «Маринка» від 02 січня 2019 року № 14-аг «Про підсумки підготовки закладу дошкільної освіти з питань цивільного захисту в 2018 році, основні завдання на 2019 рік», від 03.10.2019 року № 121/1 «Про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» та з метою популяризації правил безпечної поведінки дітей в оточуючому середовищі в закладі було проведено Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності.
Готуючись до Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності та під час його проведення педагогічний колектив працював за двома напрямками:
– створення максимально безпечних умов перебування дітей в оточуючому середовищі ( в закладі дошкільної освіти, вдома, на вулиці);
– усвідомлення дитиною цінності власного здоров’я та життя.
Плануючи проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності в закладі колектив ставив перед собою мету:
– поліпшення якості освітньої роботи з дітьми щодо питань особистої безпеки та захисту життя;
– пропаганда здорового та безпечного способу життя серед дітей та батьків;
– удосконалення теоретичних знань та практичних навичок працівників закладу;
– вироблення у дітей дошкільного віку вмінь та навичок щодо захисту свого здоров’я під час надзвичайних ситуацій.
Робота велася в тріаді: з дітьми, педагогами та батьками вихованців.
Керівником закладу Шрамченко О.П. було видано наказ від 03 жовтня 2019 року № 121/1 «Про проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності», вихователем-методистом Носок Н.О. складено заходи по проведенню Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності в закладі.
Були заплановані тематичні дні «Особиста безпека дитини» (15.10.2019), «Дитина і вулиця» (16.10.2019), «Вогонь – друг, вогонь – ворог» (17.10.2019), «Дитина і природа» (18.10.2019). Базуючись на загальних заходах, вихователі складали календарні плани. При потребі вони одержували індивідуальні консультації. План наповнився конкретним змістом освітньої роботи з дітьми.
Протягом Тижня вихователем-методистом Носок Н.О., заступником завідувача господарства Калюжною О.В.:
– перевірено наявність усіх документів системи цивільного захисту в закладі дошкільної освіти;
– перевірено журнали проведення інструктажів з охорони праці та безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки;
– перевірено стан електричного, опалювального обладнання, приміщень та території, стан пожежних щитів та пожежного обладнання;
- проведено протипожежні тренування;
– перевірено стан дитячих ігрових та спортивного майданчиків;
– перевірено наявність інструкцій, пам’яток з питань безпеки життєдіяльності і правил надання першої допомоги постраждалим від нещасних випадків;
– перевірено стан і забезпеченість медичного обладнання;
– підготовлено консультацію для педагогів «Завдання, організація та проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності», перегляд фільму про цивільну оборону.
Вихователями всіх вікових груп:
– поповнено куточки «Безпека дитини» в кожній групі;
– підготовлено матеріали, стінгазети та виготовлено папки-пересувки «Безпека дорожнього руху», «Правила пожежної безпеки», «Небезпека в побуті», «Бережемо життя і здоров’я дітей», «Особиста безпека дитини», «Обережно-гриби», «Гриби – не для дітей», «Бережи себе малюк», «Дитина знає кожна – з цим гратися не можна», «Обережно, отруєння грибами!», «Профілактика інфекційних та кишкових захворювань дітей дошкільного віку», пам’ятки для батьків «Попередження дорожньо-транспортного травматизму серед дітей дошкільного віку», «Організація дорожнього руху. Правила безпеки при переході вулиці», «Особиста безпека дітей дошкільного віку», «Попередження пожежі від дитячих пустощів з вогнем», «Вогонь – друг, вогонь – ворог. Причини виникнення пожеж», «Безпечна поведінка вдома та на вулиці», «Правила користування електроприладами», «Дії населення при виявленні запаху газу»;
– підготовлено консультації «Гриби не для дітей», «Небезпечні речі для вашої малечі»; пам’ятки для батьків «Поради батькам щодо збереження життя і здоров’я дитини», «Обережно – гриби!», «Гриби – їжа не для дітей», «Особиста безпека дитини», «Безпека дорожнього руху», «Розвиток почуття небезпеки в дитини», «Нетрадиційні методи оздоровлення дітей»;
– оформлено виставки дитячих малюнків на тему: «Бережи своє здоров’я», «Безпека вдома», «Правила дорожнього руху», «Пропаганда здорового способу життя», «Обережно в лісі гриби».
Протягом Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності з дітьми була проведена відповідна освітня робота:
– заняття з ОБЖД «Дорожній рух», «Пішохідний перехід», «Моя безпека», «Про здоров’я треба дбати», «Ведмедик захворів», «Личко й ручки треба мити, щоб здоровим завжди бути», «Світлофор – твій друг», «Подорож з білочкою по гриби», «Про що говорить ліс», «Найкраще – це життя», «Бережи своє здоров’я», «Як правильно ходити по тротуарах», «Фабрики заводи й чистота природи», «Сірники – не іграшка», «Подорож до лісу по гриби», «Обережно, гриби!», «Чарівне грибне царство», «Ягоди та гриби треба добре знати і лише тоді збирати», «Безпека під час перебування на вулиці, на дорозі, у лісі», «Те, що мамі допомагає, дитині загрожує»;
– бесіди «Здоров’я – це те, що ми їмо», «Їстівні та отруйні гриби», «Чистота – запорука здоров’я», «У лікарні», «Небезпечні природні явища», «Твоє життя – твій вибір», «Бережи своє здоров’я», «Про гриби все треба знати», «У лісі не можна», «Лікарські рослини на варті здоров’я», «Небезпечні отруйні рослини», «Коли дорога стає небезпечною», «Чи можна гратися на дорозі?», «Пожежна машина»,«Про гриби все треба знати, щоб здоров’ю шкоди не завдати», «Чому не можна рвати гриби?», «Машини на нашій вулиці», «Що таке здоров’я?», «Поведінка на дорозі», «Як правильно ходити по тротуарах», «Ми не їжа, не цукерки, нас до рота не бери», «Вулиця та транспорт», «Будь обачнішим малюк, гостре не бери до рук», «Дитина знає кожна, з цим гратися не можна», «Домашні електроприлади», бесіди за змістом ілюстрацій «Безпека малюка»;
– дидактичні ігри «Небезпека в лісі», «Чим можна гратися дітям, а чим ні», «Шкідлива та корисна їжа», «Що у ротик не кладуть», «Коли вогонь друг, а коли ворог», «Безпечні та небезпечні іграшки», «З ким можна спілкуватись, а з ким – ні», «Світлофор», «Обережно, дорога!», «Набери номер – врятуй себе чи оточуючих», «Що корисно для здоров’я», «Добре – погано», «Можна – не можна», «Постав машину у гараж», «Школа екстремальних ситуацій», «Їстівні – отруйні», «Назви гриб», «Служба допомоги», «Уважний будь», «Мій друг Світлофор», «Небезпечні предмети»;
– заняття-бесіда для вихованців груп середнього дошкільного віку компенсуючого типу «Веселка», «Калинка», групи старшого дошкільного віку «Бджілки», проведене представниками патрульної поліції в Сумській області (розповідь про дорожні знаки, безпеку на дорозі, вдома, на вулиці, основні правила дорожнього руху);
– використання художнього слова при ознайомленні з безпекою життєдіяльності (віршів В.І.Паронової «Поведінка в тролейбусі», «Світлофор», «Перехід вулиці», «Підземний перехід», Л.Полтави «З лісу зайчики йшли», В.С.Загороднюка «Його величність сірничок», І.Січовика «Сірники», О.Кобець «Про неслухняне лисенятко», Г.Бойка «Ой болить у мене зуб», «Здоровим будь», М.Пономаренко «Щоб не трапилось біди», І. Сонечко «Пожежна машина», казок К.Чуковського «Айболить», С. Маршака «Казка про неслухняне мишеня», «Кицькин дім», Т.Коломієць «Козенята та вогонь», оповідань В.Сухомлинського «Кожна людина повинна», «Корисний чи шкідливий», К.Ушинського «Умій почекати», українських народних казок «Коза-дереза», «Котик і півник», «Колобок», «Вовк та семеро козенят», «Троє поросят», «Червона Шапочка», казки «Про червоного півня» та ін.);
– розучування віршів за мнемотаблицями «Сміливий пожежник», «Чайник електричний», «Світлофор»;
– театралізована діяльність: показ театру «Корисні поради для малят», показ лялькового театру «Червона Шапочка»;
– інсценування казок «Кицькин дім», «Колобок», «Коза-дереза»;
– тематична розвага «У країні світлофорних наук»;
– продуктивні види діяльності (ліплення, аплікація, малювання) на відповідну тематику, розфарбовування альбому «Правила пожежної безпеки для малят»;
– екскурсії до пожежного щита, пожежного рукава;
– цільова прогулянка до знаку «Пішохідний перехід»;
– спостереження за роботою світлофора, пасажирським транспортом, дорожніми знаками;
– екскурсія до медичного кабінету (де і як зберігаються ліки у сестри медичної старшої, для чого вони потрібні);
– складання казки «Незвичайна подорож Опенька», «Про веселого сірничка»;
– гра-інтерв’ю : «Чому можуть бути небезпечні гриби»;
– сюжетно-рольові ігри: «Водії», «Лікарня»;
– настільно-друковані ігри: закріплення знань про дорожній рух;
– моделювання ситуацій «Чужий дзвонить у двері», обігрування ситуації «Водії та пішоходи»;
– вирішення проблемних ситуацій «Яскрава коробка посеред двору. Брати чи не брати?».
– уроки безпеки «Пригоди Фунтика і Фантика»;
– пошуково-дослідницька діяльність: припинення горіння без доступу повітря, гасіння свічки; яким повітрям ми дихаємо?;
– будівельно-конструкторські ігри: «Гараж», «Дорога», «Широка дорога – вузька дорога», виготовлення пожежної машини із сірникових коробок;
– рухливі ігри: «Знайди свій будинок», «Горобчики і автомобіль», гра-естафета «Загасимо вогонь»;
– конкурс малюнків «Безпечна поведінка – запорука самозбереження»;
– виготовлення плакату «Безпека малюка».
Робота з батьками проводилась відповідно до плану проведення Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності:
– проведено бесіди «Дитячий травматизм», «Розвиток почуття небезпеки в дитини», «Зробимо свій дім безпечним для дітей»;
– виготовлено папки-пересувки «Особиста безпека дитини», «Безпека дорожнього руху», «Правила пожежної безпеки», «Небезпека в побуті», «Бережемо життя і здоров’я дітей»;
– інформаційне віконечко «Обережно – отруєння грибами!», «Поради світлофора Моргайчика», «Профілактика інфекційних та кишкових захворювань дітей дошкільного віку».
Сестрами медичними старшими Любчич О.І., Шабановою Т.В. проведено консультації для педагогів та батьків «Перша допомога при опіках», «Перша допомога при ураженні електричним струмом», «Перша допомога при отруєнні чадним газом», «Перша допомога при укусах тварин».
Всі заходи, які були заплановані протягом Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності – вчасно проведені. Діти добре засвоїли норми та правила безпеки, адже знання подавалися у формі гри, казки та практичних занять.
Ігрові куточки поповнилися ігровим матеріалом, тематичними іграми та іграшкам, атрибутами для творчих ігор з елементами безпечної поведінки.
Тема безпеки життя дитини невичерпна, вона не обмежена Тижнем, в закладі дошкільної освіти їй постійно приділяється значна увага. І ті зерна знань, умінь, навичок, які закладаються сьогодні, обов’язково знадобляться в майбутньому.
Сумський ЗДО № 33 «Маринка» спрямовує свою роботу на збереження та зміцнення здоров’я дітей, формування здорового способу життя дошкільників, їх активної життєвої позиції щодо власного здоров’я з використанням здоров’язбережувальних технологій. Найцінніше – здоров’я і життя дитини.
Для малят, які тільки починають жити знання про безпеку життєдіяльності можуть стати надійним фундаментом, на якому і повинен будуватися світогляд особистості, готової жити в безпечному світі.
Головне правило для педагогів та батьків – не лякати дітей можливою небезпекою, а виховувати розумну обережність.
Як говорить народна мудрість: «Немає нічого дорожчого за життя і здоров’я людини».
Керівник О.П. Шрамченко
Носок
61–82–57