Консультація «Використання LEGO-технологій у корекційній роботі з дітьми з порушеннями мовлення»

План.

  1.   Роль конструктора LEGO у розвитку дітей.
  2. З чого починається робота за LEGO-технологіями?
  3. Роль педагога при організації занять з LEGO.
  4. Приклади застосування LEGO-технологій.

а)  Розвиток мовлення.

б)  Навчання грамоти.

в)  Формування фонематичного сприйняття.

 

Роль конструктора LEGO у розвитку дітей

Працюючи з дітьми, які мають порушення мовлення, постійно відшукуєш нові методи, технології, які були б ефективними у роботі. Найбільш цікавий і стійкий інтерес діти виявляють   до конструктора LEGO. Ця технологія виявилась універсальною. Кожен педагог знайшов у ній щось для себе –  музичні керівники  розспівуються з конструктором; інструктор  фізкультури використовує як нестандартне обладнання в іграх, виконаннях вправ; практичний психолог проводить тестування та релаксаційні вправи; вихователі в ігровій формі займаються логіко-математичним розвитком дітей, ознайомлюють з довкіллям, малюють цеглинками (так називають деталі конструктора) тощо. І для вчителя-логопеда цеглинки  стали незамінними   у своїй роботі. Чому? На це є багато причин.

По-перше, інноваційні технології корекційної роботи із LEGO- цеглинками сприяють корекції психічних процесів та подолання розладів мовлення у дітей з тяжкими порушеннями мовлення, вчать дітей творчо мислити, будувати ланцюжки логічних суджень та взаємозв’язків, планувати свої дії та виражати свою думку.

По-друге,   урізноманітнюють   та   вдосконалюють   методику проведення заняття з дітьми дошкільного віку, роблять процес навчання цікавим та ефективним. Гра – провідний вид діяльності дітей дошкільного віку. Заняття в ігровій формі мають неповторну атмосферу психологічного комфорту, корекційна та розвивальна робота на таких заняттях відбувається м’яко, без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу.

Крім того, завдяки цим технологіям вчитель-логопед залучає до виконання завдань або пропонує гру, де діти розвивають:

* мовленнєві вміння, тобто вчаться описувати детально свої дії, міркування, надавати чіткі та зрозумілі інструкції, висловлювати свої думки;

* уміння співпрацювати, зокрема в парах чи групах, ділитися матеріалами, вчитися у своїх однолітків, розподіляти ролі та обов’язки;

*  розвиває сенсорне сприйняття: сприйняття і формування уявлень про зовнішні властивості предметів (форму, величину, колір), положення у просторі;

*   одним із показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання є рівень розвитку дрібної моторики. Тренування рухів пальців рук дітей поліпшує не тільки рухові можливості дитини, але і розвиток психічних і мовних навичок. Рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. У свою чергу, формування рухів руки взаємопов’язане з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів;

* в процесі гри у дошкільника відбувається формування цілісної системи уявлень дитини про навколишній світ, збагачення використання власного життєвого досвіду.

Організовуючи діяльність з використанням LEGO-технологій варто пам’ятати, що завдання мають радувати дитину, створювати життєвий спокій і атмосферу без остраху помилки.

 

З чого починається робота за  LEGO-технологіями?

Спочатку необхідно дати можливість дітям ознайомитися з деталями, виконуючи прості, недовготривалі завдання. У ранньому віці дитина ще лише починає накопичувати уявлення про колір, форму, величину та інші властивості предметів.  Саме тому, щоб підтримати інтерес та збагатити сенсорну культуру, завдання слід урізноманітнювати, а з віком – ускладнювати, давати простір для подальшого розвитку. Для цього слід ознайомити з усіма різновидами властивостей предметів: назви кольорів, тактильних і смакових відчуттів, геометричних форм та  величини. Діти мають запам’ятати назви предметів. Під час роботи з цеглинками  LEGO акцентуйте увагу на кількості штирів, назвах цеглинок за їх кількістю (цеглинка 2 на 2, цеглинка 2 на 4).

 

Роль педагога при організації занять з LEGO

Якою ж є роль дорослого при організації занять? Дорослий тут – партнер дитини, який підтримує, надихає, за потреби допомагає віднайти відповідь на запитання. Він мотивує дитину бути самостійною, спонукає до дій різними засобами, зокрема власним прикладом, адже дитина вчиться наслідувати дорослого. Упродовж усього заняття-гри педагог перебуває поруч з дитиною, ставить їй запитання, цікавиться успіхами, звертає увагу на розв’язання певних задач. Так взаємодіють дорослий з дитиною, формуються уміння слухати і чути дорослих та однолітків, розвивається мовлення, уміння висловлювати свої думки та з повагою ставитися до думок оточуючих.

 

Приклади застосування LEGO–технологій.

  1. Розвиток мовлення.

Матеріали: цеглинки різних кольорів та форм у достатній кількості, кольорові зображення овочів, аркуш паперу формати А4 коричневого чи зеленого кольору.

Лексична тема «Овочі».       

Вправа 1. Цеглинки розкладають у довільному порядку та вільному доступу перед дітьми.

Запитання та завдання дітям.

        *    Які овочі ви знаєте?

*    Знайдіть цеглинку, схожу на огірок (помідор, моркву…).

*  Які ще овочі можуть бути такого самого кольору, як помаранчева цеглинка?

*    Яких ще кольорів цеглинки у нас залишилися? Які бувають овочі білого кольору? А коричневого?

*    Посадимо город. Візьмемо грядку (аркуш паперу) та посередині посадимо помаранчеву моркву. Угорі над морквою посадимо огірочки. Якого вони кольору? А який червоний овоч ми можемо посадити внизу грядки? А місце для біленького часнику та коричневої картоплі ви можете обрати самі. Де ти посадив часник? А картоплю? (Педагог промовляє та показує порядок розстановки цеглинок відповідного кольору.)

Завдання для роботи в парах.

*    Оберіть однакового кольору цеглинки. На які овочі вони схожі кольором? Чому ви обрали такий колір?

*     Що ми можемо приготувати з овочів? Я хотіла приготувати борщ та салат, але якісь овочі постійно губляться. (Педагог виставляє цеглинки та промовляє: «Червоні томати, помаранчева морква, зелений огірочок, білий часничок  та коричнева картопля».)

Гра «Яка цеглинка зникла?»

Діти заплющують очі, педагог ховає одну з цеглинок, діти відгадують якої цеглинки – овоча бракує.

Щоб зібрати цеглинки після завершення заняття, можна запропонувати дітям привезти всі овочі до овочесховища (коробки, у яких зберігається конструктор).

  1. Завдання на заняттях з грамоти.

Використовуючи LEGO-конструктор при ознайомленні з термінологією «звук», можна використовувати маленьких чоловічків в різнокольорових платтячках для позначення голосних та приголосних звуків, показати поєднання голосних та приголосних звуків, складати моделі слів та речень.

       *  Чоловічки в червоних «платтячках» – голосні, синіх – тверді приголосні, зелених – м’які приголосні. За допомогою цеглинок виконувати звуковий аналіз слова.

*  Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість звуків у слові.

*  Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість складів у слові.

*  Візьми стільки цеглинок, скільки складів у слові.

*  Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість слів у реченні.

*  Якщо почуєш звук (Р), то підійми червону цеглинку, а звук (Л) – зелену.

*  Виклади із цеглинок названі літери.

  1. Завдання на заняттях з формування фонематичного сприймання.

Для формування фонематичного сприймання можна відстукувати ритм.

  Вправа «Повтори ритм».

Дитині пропонується повторити відстукувати ритм, який запропонує педагог або ритм слова.

Вправа для дихання:  «Повітряні перегони».

За допомогою дихання намагатись перемістити цеглинку з одного кінця столу до іншого (можна виконувати цю вправу на швидкість).

З LEGO-конструктором можна проводити фізкультхвилинки.

*  «Знайди пару такого самого кольору і стань поруч».

*  «Сині поміняйтеся місцями із жовтими, а зелені – із червоними.

*  «Підійміть руку вгору із зеленою цеглинкою…»

*  «Хто швидше збере та перенесе цеглинки.»

Як свідчить практика, за систематичного використання конструктора LEGO у дітей розвиваємо творче мислення, пам’ять, інтерес та високу концентрацію уваги. Тренуючи пальці, ми надаємо потужний вплив на працездатність кори головного мозку, а отже і розвитку мовлення дітей, що так необхідно в логопедичній роботі.

Підготувала вчитель-логопед Пересадько Г.І. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментарі 1

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

п'ять × два =