Консультація для педагогів на тему: «Нетрадиційні форми корекції мовленнєвих порушень у дітей»

План

  1. Аромотерапія.
  2. Музикотерапія.
  3. Хромотерапія.
  4. Літотерапія.
  5. Пісочна терапія.

 

Нетрадиційні форми впливу в роботі вчителів-логопедів на сьогодні стають перспективним засобом корекційно-розвивальної роботи з дітьми, що мають мовні порушення.

На тлі комплексної логопедичної допомоги нетрадиційні форми терапії, не вимагаючи особливих зусиль, стимулюють процес корекції мовлення дітей і сприяють оздоровленню всього організму дитини. Крім того, це допомагає організувати заняття цікавішими та різноманітнішими.
На сьогодні форм нетрадиційного впливу відомо досить багато, але зупинимося на тих, які є найбільш доступними, доцільними та ефективними.

АРОМОТЕРАПІЯ

Народний досвід і дослідження вчених довели, що запахи здатні керувати настроєм і працездатністю.

Ефірні олії базиліка, коріандру, шкірки лимона, майорану, петрушки, евкаліпта тонізують, а фітокомпозиції з базиліка, майорану, коріандру, розмарину, м’яти створюють аромати, чудово заспокоюють нервову систему.

Такі фітокомпозиції можна використовувати в роботі з гіперактивними дітьми. Ароматотерапію застосовують у поєднанні з музикотерапією.

МУЗИКОТЕРАПІЯ

Музикотерапія – це ліки, що слухають. Про те, що музика здатна змінити душевний і фізичний стан людини, знали ще в Стародавній Греції.

Мирний і лагідний плескіт хвиль, наприклад, знімає психічне напруження, заспокоює. Однак лікують не тільки природні, але і штучно створені, впорядковані звуки. Спеціально підібрані мелодії здатні знімати гнів і досаду, покращувати настрій.

Позитивне емоційне збудження при звучанні приємних мелодій посилює увагу, тонізує центральну нервову систему.

Мета занять з використанням музикотерапії: створення позитивного емоційного фону реабілітації, стимуляція рухових функцій, розвиток і корекція сенсорних процесів (відчуттів, сприйняття, уявлень) і сенсорних здібностей, розгальмовування мовної функції.

ХРОМОТЕРАПІЯ

Хромотерапія – наука, що вивчає властивості кольору. Кольором здавна приписується містичне значення, позитивну або негативну дію на людину, адже для людини зір є найважливішим з усіх видів почуттів (90 % інформації людина отримує за допомогою органів зору).

Відомо, що:

– синій колір – надає заспокійливу дію, розслаблює, знімає спазми, зменшує головні болі;

– блакитний колір – надає гальмує дію при стані психічного збудження;

– фіолетовий колір – чинить пригнічувальну дію на психіку, знижує настрій;

– червоний колір – активізує, підвищує фізичну працездатність, стимулює психічні процеси;

– зелений колір – заспокоює, створює гарний настрій, робить благотворний вплив на соматично ослаблених дітей при лікуванні запалень, а також при ослабленому зорі.

ЛІТОТЕРАПІЯ

Літотерапія – нетрадиційна практика, заснована на терапевтичних властивостях мінералів і каменів.

Мінерали володіють теплопровідністю, магнітними властивостями, проводять електрику – тобто можуть бути засобами фізіотерапевтичного впливу. Електромагнітні біопотенціали, випромінювані кристалами, є тим лікувальним фактором, який допомагає організму стати здоровим.

Вважається, що мінерали як би координують циркуляторну систему судин і діяльність мозку.

Наприклад:

– олександрит – заспокоює при перезбудженні, сприяє створенню радісного настрою;

– малахіт – заспокоює нервову систему, поліпшує сон;

– родоніт – зміцнює імунну систему, покращує пам’ять, знімає стрес.

ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ

Ігри з піском представляють собою відмінний варіант розваг з навчальним ефектом.

У психології ще в 30-х роках минулого століття з’явився новий напрямок – пісочна терапія і пісок придбав статус терапевтичного матеріалу. Пісок – речовина, здатна викликати у людини найбільш багаті асоціації. Сухий пісок здатний «текти», як вода, і нагадує про час (їм наповнювали скляні колби пісочного годинника, приємно також пересипати з руки в руку пісок – це заспокійливий засіб, медитативне заняття).

Вологий пісок теж володіє цікавими властивостями. На відміну від сухого, у нього є «пам’ять» – здатність зберігати сліди, відбитки, на ньому можна малювати, йому можна надати бажану форму. Ці переваги піску дозволили йому зайняти гідне місце в кабінетах психотерапевтів.

Для пісочної терапії використовується пісочниця – довжина 50 см, ширина – 70 см, глибина – 10-15 cм. Забарвлюється в блакитний колір, вставні дошки можуть змінювати колір скриньки, блакитне блюдце всередині може служити озером, жовте – островом.

Предмети, які можуть використовуватися:

– металеві, дерев’яні, пластикові, скляні та природні (камені, пір’я, засушені рослини);

– люди: дорослі, діти, казкові герої;

– наземні тварини: дикі, домашні, доісторичні, казкові;

– водні мешканці, будинки, рослини, транспорт, мости, дорожні знаки, цифри, букви, геометричні фігури.

Перед іграми в піску треба обговорити з дітьми ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ:

– не розкидати пісок;

– не сваритися із-за іграшок;

– вміти домовлятися між собою;

– займати вільний бік ящика;

– струшувати пісок тільки над пісочницею;

– наводити порядок разом.

На заняття з піском оптимально брати 2 – 3 дітей.

У пісочній терапії можна вирішувати корекційні завдання за такими розділами:

  1. Чутливі долоньки – розвиток тактильних відчуттів.
  2. Спритні пальчики – розвиток дрібної моторики.
  3. Сенсорні ігри – розвиток сенсорних здібностей.
  4. Розумні вушка – розвиток фонематичного слуху і корекція звуковимови.
  5. Бродилки – розвиток просторових здібностей.
  6. Кажу правильно – розвиток граматичного ладу мовлення.
  7. Розумнички – ігри з буквами – навчання грамоті;
  8. Казкові історії – ігри-історії, які передбачають продовження – розвиток зв’язного мовлення.

Запропоновані ігри:

  1. Чутливі долоньки і 2. Спритні пальчики:

– відбитки рук, пальчиків;

– ковзати ребром долоні, «ходити», «бігати» пальчиками;

– намалювати пальчиками візерунок, сонце і т.д.

– відкопати іграшку.

  1.  Сенсорні ігри:

– «Кольорові парканчики» – побудувати огорожу з лічильних паличок або ковпачків від фломастерів тільки певного кольору;

– «Знайди за описом» – знайти в піску найбільший зелений трикутник, найменший круг і т.д.

  1.  Уважні вушка:

– «Будь уважний» – вибрати з піску тільки ті іграшки, в назвах яких є заданий звук, на визначення заданого звуку в назві іграшок (відбери іграшки, де звук Р в середині слова);

– «Назви правильно» – автоматизація поставлених звуків – дитина бере з піску іграшку і правильно вимовляє слова.

  1.  Бродилки:

– «Скарб» – дитина шукає в піску іграшку, слідуючи підказкам педагога;

– «Секретик» – використовується сітка для раковини. Дитина шукає заховану іграшку за принципом гри «Електронна муха».

  1. Кажу правильно:

– ігри «Назви ласкаво», «1-2-5» – з використанням дрібних іграшок саме за лексичним темами – вирішуємо завдання не тільки граматику, але і по збагаченню словника.

  1. Розумнички:

– ігри з буквами – дізнайся на дотик, намалювати на мокрому піску, виліпити з піску, викласти з паличок на піску, скласти склади, слова;

– завдання з фішками – викласти схеми складів, слів з пробок.

Як варіант замість піску може використовуватися і крупа.

вчитель-логопед Оксана Довгопол О.В.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

15 − 13 =