З огляду на те, що провідною діяльністю дітей дошкільного віку є гра, а одним з основних психічних новоутворень – уява, пропонуємо поєднати казку з грою. Загально відомо, що одним з найулюбленіших занять дітей дошкільного віку є конструювання. Це не лише гра, а й важливий чинник розвитку дітей. Під час конструювання у них розвивається не лише зорове сприйняття навколишнього світу, а й уміння планувати свою діяльність, контролювати її, докладати вольових зусиль для досягнення відповідного результату. LEGO- конструктор – це яскравий ігровий засіб, що допомагає привернути увагу дітей до казки, навчити слухати і розуміти.
Даний конструктор був обраний не випадково, тому що LEGO – яскравий, барвистий, поліфункціональний матеріал, який має великі можливості для пошукової діяльності дітей.
Конструктор LEGO має переваги в порівнянні з металевим і дерев’яним:
- Різноманітність – велика кількість деталей: цеглинки, кубики, фігурки людей і тварин.
- Своєрідність кріплень: кріплення відбувається майже без фізичних зусиль, але досить міцно: споруди мобільні, стійкі.
- Деталі міцні, легкі, яскраві, не травматичні, привертають увагу дітей.
- Свобода у виборі матеріалу, сюжету, оригінального використання деталей.
- Розвиток мовлення, що особливо актуально для дітей з порушеннями мови.
Використовуючи LEGO-конструктор, Ви, колеги, надихнете дітей на засвоєння моральних принципів казок, допоможете розширити знання про довкілля та задовольните потребу у конструюванні, адже казки та ігри ніколи не набридають дітям. LEGO-конструкції є чудовим стимулом і предметною опорою для складання невеликих казок. Відтворення казкових дій сприяє зосередженню уваги, розвитку уяви, вмінню планувати та творчо втілювати у спорудах те, що замислили. Пограйте разом з дітьми у конструктивні ігри: «Побудуй новий будинок для трьох поросят», «Друзі для Колобка», «Автомобіль для Попелюшки».
Конструкції з LEGO є гарним матеріалом для театралізованих ігор, в яких ігрові дії обумовлені сюжетом і змістом обраного літературного твору, казки, а також елементами творчості.
Найчастіше основою ігор-театралізацій є народні казки: «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка» та ін. У дитини з’являється можливість створити власний образ колобка або вовка, наділити свій персонаж тими якостями, якими він забажає. Природно, що дітям необхідна допомога педагога в оволодінні не тільки театралізованою грою, а й у створенні LEGO-персонажа. Для цього використовуються методи показу іграшки, картинки, надання цілеспрямованої допомоги, бесіда.
Згодом діти починають створювати цікаві споруди і декорації, передаючи своє ставлення до них, вибирають різні LEGO-елементи для окремих частин тіла героїв, підкреслюючи їх індивідуальні якості. Наприклад, в роботі над образом вовка з казки «Колобок» дитина використовує цеглинки і кубики синього кольору. Вовк вийшов не злий, а добрий. На запитання: «Чому в тебе такий добрий вовк?» дитина відповідає: «А він колобка не з’їв!»
В іншому випадку дві дитини створюють макети дерев для декорації: одна дитина прикріпила гілки LEGO-цеглинки в різні боки і споруда вийшла тривимірною, інша – зробила крону, що нагадує трикутник зі зрізаною верхівкою.
Театралізовані ігри зі створеними LEGO-персонажами дуже подобаються дітям: вони створюють умови для розвитку мовлення, творчості, сприятливо впливають на емоційну сферу дитини. І народжуються казки: Жила була коробка… Так починається казка про деталі конструктора LEGO. Потім казка «Де ми будемо жити?» – про те, як правильно скріплювати деталі.
Казки «Як зібрати машину», «Як зробити жирафу», де відбувається показ і коментування дій з LEGO- елементами.
Казки «Доброго ранку!», «Хто як подає голос», «На добраніч!». Заключна казка про те, що треба прибирати всі деталі конструктора на місце.
Казки допомагають формуванню у дітей життєвого досвіду, знань про навколишній світ, викликають цікаві задуми, розвивають уяву. Герої казки, виконані своїми руками, допомагають дитині розкрити свої індивідуальні особливості. LEGO сприяє баченню світу у всіх його барвах, що формує розвиток дитини.
Конструюючи за словесним описом і за допомогою наочного матеріалу, діти вчаться справлятися зі складними, поетапними конструкціями. Вибір конструктивної задачі визначається ігровою проблемною ситуацією: придумуванням героїв і театралізацією LEGO-казки. Але спочатку педагогу доцільно викликати дитячу цікавість до даного процесу – самому придумати декілька маленьких казок і запропонувати дітям їх обіграти. Так як самі елементи і тим більше з’єднані деталі можуть з легкістю перетворюватися у що завгодно (будинок людини, замок, печеру), на очах у дітей оживає казка.
Дітям дуже подобається придумувати своїх казкових героїв, адже це неодмінно призведе до придумування власного сюжету і обігрування його в години дозвілля, об’єднуючись, показувати свою виставу одноліткам.
Використання конструктора LEGO в театралізованій діяльності сприяє наступному:
- Створенню умов для розвитку творчої активності дітей (розвитку здібностей, спонуканню до імпровізації засобами міміки, інтонації).
- Забезпечує умови для взаємозв’язку театралізованої діяльності з іншими видами діяльності у єдиному творчому процесі (конструювання, дозвілля, музичні заняття).
- Сприяє самореалізації кожної дитини та створенню сприятливого мікроклімату, поваги до особистості маленької людини.
Отже, за допомогою використання конструкторів LEGO театралізована діяльність дітей стає більш цікавою, розвивається інтелектуальний і творчий потенціал дітей, самостійність виконання і передачі образу казкових персонажів, взаємодія в колективі і узгодження, уява, мовлення, а також особистісні якості.
Вихователь Лариса Борисова