Тип консультації: груповий
Підготувала: вихователь Онищенко А.С.
Актуальність. Давно помічено, що для гармонізації людини потрібна взаємодія з природою в усіх її проявах. Одним з унікальних природних компонентів є вода.
Вода – дивовижна природна освіта, що зціляє і дає життя. Про цілющу силу води відомо з давніх часів. Відповідно, і акватерапія використовується людством впродовж століть і навіть тисячоліть. Акватерапія як один з напрямів фізіотерапії і медицини ефективно використовується фахівцями і інших наук. Наприклад, елементи акватерапії широко впроваджуються в педагогіку і психологію, як профілактичні методи в роботі з дітьми і дорослими. Тому ми можемо акватерапію чітко назвати – аквапедагогікою. Не секрет, що ігри у воді і з водою – найулюбленіші дітьми.
За допомогою водних ігор легше встановлюються контакти між дітьми, знімаються м’язові затиски, покращується кровообіг в кінцівках, активніше протікають психічні процеси. За допомогою ігор з водою значно швидше стабілізується емоційний стан в період адаптації до дитячого саду, легше знімається психоемоційна напруга в моменти осінньо-весняної перебудови організму. Дія води делікатна і м’яка, її властивості – плинність і безформність – дають можливість широкого прояву особи, а також не вимагають ніякої особливої додаткової організації процесу гри. Потрібне лише бажання і творча уява педагога.
Аквапедагогіка, її мета
Аквапедагогіка – це метод корекції різного роду порушень в розвитку дітей, при якому застосовується вода. Гра з водою – це не лише природна і доступна для кожної дитини форма діяльності, але і один з найприємніших способів навчання. Аквапедагогіку застосовують в корекційній роботі з дітьми, що мають різні мовні порушення, затримку психомоторного розвитку, неврологічні відхилення, інтелектуальну недостатність, поразки загальної рухової активності, порушення органів слуху і зору. Ігри з водою використовуються і проводяться педагогами в якості додаткового інноваційного педагогічного прийому.
Яка ж мета аквапедагогіки:
– сприяти фізичному розвитку дитини: гартуванню, розвитку тактильно-кинестетичній чутливості і тонкої моторики рук, регулярні виконання вправ у воді є профілактикою захворювань;
– сприяти розвитку мови;
– знижувати прояви гіперактивності дитини;
– формувати оздоровчі процеси в організмі;
– стабілізувати психо-емоційний стан дитини.
При введенні аквапедагогіки в нашу роботу ми враховуємо вікові і індивідуальні особливості дітей, елементарні гігієнічні правила і правила безпеки роботи з водою. Використовуючи наш досвід в корекційній роботі з дітьми, ми постаралися різноманітити наші традиційні заняття із застосуванням аквапедагогіки.
Усі знання, які діти отримують під час гри, засвоюються набагато швидше і простіше. Але перш ніж приступати до ігор, треба запам’ятати декілька простих правил роботи з водою:
– не можна навмисно виливати воду на підлогу;
– не можна бризкатися водою;
– після гри витерти руки досуха.
На різних етапах розвитку дитини і залежно від поставлених завдань, використовуємо наступні варіанти ігор:
– ігри в об’ємному просторі (ванночка, таз, іграшковий басейн);
– ігри в двох місткостях однакового або різного розміру (великий і маленький, глибокий і дрібний тази і т. п.);
– ігри з водою і різними пластиковими фігурами, які прикріпляються до кахельної або дзеркальної стіни для створення площинних композицій: цифр, букв, предметних картинок і т. п.;
– ігри з різними посудинами, які наповнюються водою (пластмасові пляшки, миски, склянки, глеки).
В ході ігор використовуємо психогімнастику, яка допомагає здолати бар’єр в спілкуванні, краще зрозуміти себе і інших, знімає психічну напругу, дає можливість самовираження. Використання аквапедагогіки є швидкодіючим, заспокійливим методом стабілізації емоційного стану дітей молодшого дошкільного віку .
Ігри з водою:
“Закріплювати зоровий образ букви”
Устаткування: ємність з водою, пластикові букви, непромокальні фартухи.
Хід гри: кидаємо у воду пластикові букви і просимо дістати одну з них.
“Упізнай букву на дотик” (навчання грамоті)
Устаткування: ємність з водою, пластмасові букви, непромокальні фартухи.
Хід гри: закриті очі, опусти руки у воду, візьми будь-яку букву і упізнай її, яка це буква?
“Збери намиста” (розвиток дрібної моторики)
Устаткування: ємність з водою, шнурування, намиста, непромокальні фартухи.
Хід гри : збери у воді намиста.
Розширюємо словниковий запас” (формування словника прикметників) Устаткування: ємність з водою, іграшки, непромокальні фартухи.
Хід гри : дістань круглу, легку, залізну, велику, вузьку і так далі іграшку.
“Розширюємо словниковий запас
” Устаткування: ємність з водою, іграшки, непромокальні фартухи.
Хід гри : дістань овальний, жовтий, пластмасовий фрукт (лимон).
“Рибка” (орієнтування в просторі)
Устаткування: ємність з водою, скляні рибки (марблс), заламінований шаблон в клітину, непромокальні фартухи.
Хід гри : просимо дитину допомогти рибці знайти потрібний квадрат. Даємо інструкцію: дві клітини вгору, 1 клітину вліво і так далі
“Перлини”
Устаткування: ємність з водою, перлинки (камінчики білі марблс), непромокальні фартухи.
Хід гри : Скільки в слові складів? Дістань таку ж кількість перлин. Скільки в слові складів, стільки і перлин.
“Губка” (розвиваємо тактильні відчуття)
Устаткування: ємність з водою, губка, непромокальні фартуки.
Хід гри : дістань і видави губку.
“Непроливайки”
Переливання води з місткості в ємність дасть дитині життєву навичку, щоб згодом він зміг налити собі води, не розливши її по столу і не обливши нею себе.
Устаткування: вода, пластикові скляночки, глек пластмасовий, непромокальні фартухи.
Хід гри : дитина розставить скляночки і наливатиме в них воду з глека.
“Кораблик” (розвиваємо мовне дихання)
Устаткування: ємність з водою, кораблик (кулька пінопласту, тріски, трубочки, кришечки) непромокальні фартухи.
Хід гри: давай зараз подуємо плавно на кораблики. Чий кораблик далі попливе, той і переміг.
“Миємо посуд”
Устаткування: ємність з водою, іграшковий посуд, губка, непромокальні фартухи.
Хід гри: наші ляльки вже поїли, а зараз ми помиємо за ними посуд.
“Кольорові перлини”
Мета: Закріпити поняття “Гласний – згідний”, “твердий – м’який”, і їх колірні позначення.
Хід гри: На дні акваріума (будь-якій ємності з водою) “перлини” трьох кольорів, червоного, синього, зеленого. Вихователь називає звук, дитина дає характеристику звуку і дістає “перлину” потрібного кольору.
Варіанти ігор: Визнач скільки голосних (Твердих приголосних, м’яких приголосних) в слові і дістань стільки ж перлин потрібного кольору.
“Збери перли”
Мета: Формування фонемного аналізу.
Хід гри : На дні акваріума (будь-якій ємності з водою) “перлини” трьох кольорів, червоного, синього, зеленого. Вихователь називає слово, і пропонує зробити звуковий аналіз на дні акваріума з кольорових перлин.
“Рибка”
Мета: Розвивати уміння знаходити місце заданого звуку в слові.
Хід гри:
Вихователь називає звук, місце розташування якого необхідно визначити в названих словах. Потім вимовляє слово, дитина слухає слова, визначає місце розташування заданого звуку в слові (початок, середина або кінець слова) і піднімає відповідну картку (голова, середина або хвіст рибки).
Ігри з водою створюють у дітей радісний настрій, підвищують життєвий тонус, дають дітям масу приємних і корисних вражень, переживань і знань.