Зображувальна діяльність відіграє велике значення для всебічного розвитку особистості. У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. Під час зображувальної діяльності дитина має можливість доступними засобами виразити свій емоційний стан, своє ставлення до навколишнього світу, вчаться самостійно створювати прекрасне, помічати його в повсякденному житті, у творах мистецтва.
Залежно від матеріалу і прийомів роботи з ними, образотворча діяльність поділяється на такі види: малювання, аплікація, ліплення.
Залежно від змісту зображення, малювання, аплікації, ліплення бувають предметними, сюжетними і декоративними.
Для того, щоб зображувальна діяльність була засобом всебічного розвитку дітей, їхніх творчих здібностей, необхідно навчити малюків способам і прийомам передачі вражень від навколишнього, озброїти їх зображувальними, технічними та композиційними вміннями в конкретному виді зображувальної діяльності. Для розвитку творчої особистості дитини необхідно створити певні умови, як в дошкільному закладі так і вдома.
Що ж повинно бути в куточку творчості для дітей з 3 до 6 років?
- Мольберт або просто столик.
- Акварельні фарби, гуаш, олівці, фломастери, крейда, воскові свічі, вата, пензлики різних розмірів, кусочки поролону, дитячі ножиці з тупими кінцями, тканина, природний матеріал, бархатний папір, клей, папір білий, кольоровий.
А тепер потрібно навчити дітей правильно і розумно користуватися всім цим матеріалом.
ТВВЗ (теорія вирішення винахідницьких завдань) пропонує більш різноманітні і прості способи навчання дітей зображувати, творити.
Які ж методичні прийоми ТВВЗ? Це:
- кляксографія,
- малювання удвох на довгій смужці паперу,
- крапковий малюнок,
- поролоновий малюнок,
- малювання крейдою,
- методом пальцевого живопису,
- метод монотипії,
- малювання по мокрому паперу,
- колаж (аплікація + малювання)
- витинанки,
- малювання з допомогою відкриток.
Зображувальні вміння дозволяють дітям передавати форму предметів та об’єктів, зображувати явища. Технічні вміння – це вибір необхідних прийомів роботи з матеріалом, способи користування зображувальними інструментами, вибір та утворення нових кольорів та відтінків. Композиційні вміння – це вміння розміщувати предмети чи групи предметів на площині, в просторі, передавати взаємозв’язок між ними.
Особливого значення в зображувальній діяльності надається формуванню відчуття кольору, адже колір займає особливе місце в ряді виражальних засобів і рано освоюється дітьми. Під час спілкування з кольорами перед дітьми відкривається дивовижна краса світу, його емоційна душа із чутливими струнами барв. У сприйнятті кольору діти не тільки милуються ним очима, вони відчувають його красу всіма органами відчуття: дивуються гарячому темпераменту червоного кольору, захоплюються мелодійним співом зеленого, насолоджуються медовим смаком жовтого та свіжим подихом блакитного, зачаровуються терпким ароматом казкового фіолету.
Заняття з малювання в дошкільному закладі мають стати зустріччю з красою, донести до дітей багатство її прояву в природі, мистецтві, в людях та їхніх витворах. Необхідно створювати такі умови для сприйняття краси, щоб вона вразила дитину, пройшла крізь усі органи відчуття, викликала радість, насолоду натхнення. Краса, яка сприймається усіма органами чуттів, проникає глибоко в душу і назавжди оселяється там.
Під час сприйняття декоративного мистецтва діти милуються красою візерунків. Ці хвилини милування звеличують таємницю краси і навчають відчувати мову орнаменту, кольору, пісню розпису.
Так, під час розглядання петриківських виробів діти милуються щедрим розмаїттям кольорів. Як широко і вільно розкинув своє соковите листя і яскраві ягоди заквітчаний сад. Як під смарагдом його листя ховаються запашні суниці і сповнені соком вишні. Якими щедрими гронами звисають ягоди смородини, горобини, калини. Весь чарівний сад переповнюється духмяним ароматом блакитних незабудок, барвистих братків, сріблястих дзвоників конвалій і пишних бутонів троянд. Діти відчувають, як ця квітуча казка лунає співом птахів. Справжнє полум’я квітучих фарб дарує очам дітей яскравість, урочистість і бажання ще і ще милуватися цією красою.
Дітям необхідно надати можливість поспілкуватися із цією красою, насолодитися очима, обережно торкнутися квітучого дива, обійняти долонями, відчути його теплоту, висловити своє враження.
Під час розглядання натури діти навчаються сприймати звичайні речі очима художника. Коли в гості до дітей завітав величний гарбуз – то зустріч перетворюється у справжню казку, герой якої красується перед дітьми пишними боками, щедрими формами, яскравими оранжевими щоками й оптимістичним хвостиком.
Милування красенем відкриває дітям таємницю характеру, настрою, цікавих мандрівок привабливої ягідки. Під час спілкування з натурою діти висловлюють свої враження в компліментах, підкреслюючи ознаки, які найбільше сподобались.
Під час спілкування з художнім матеріалом дитина милується тендітною сукнею пензлика, насолоджується його ніжною щетинкою. Дорослий звертає увагу дітей на щирість пензлика, який з радістю зустрічається з фарбою, приймає її кольори і з насолодою віддає аркушу паперу. У світі художнього матеріалу панує гармонія. Художник, закоханий у світ своєї майстерні, що відчуває бажання фарб, прагнення пензлика, мрії полотна, перетворює процес малювання у творчу насолоду, працює з натхненням, не відчуваючи часу.
Прекрасна людина, яка створює красу! А дитина, яка живе у світі лише шість років і вже відчула його красу, вдихнула її у свою душу і відтворила свої відчуття у малюнку, – це справжній талант! ЇЇ малюнок – шедевр!
Тому розглядання дитячих малюнків обов’язково супроводжується милуванням дорослого, який захоплюється кольоровим світом малюнків та їх казковим змістом, що дає можливість вірити дитині у свій хист створювати красу та співрадіти творчості інших дітей.
В ході зображувальної діяльності у дітей формуються відчуття ритму, гармонії, позитивні моральні якості, почуття, що забезпечують розвиток творчості, всебічний розквіт особистості, навчають сприймати прекрасне. Кращі зразки народного та авторського мистецтва допомагають виховувати почуття національної гідності, сприяють збереженню народних звичаїв, промислів, викликають інтерес до мистецьких творів, пробуджують власні творчі зусилля.
Якщо ми навчимо дітей помічати красу навколо себе, бачити надзвичайне у звичайнісінькому, дивуватися, захоплюватися красою, то подаруємо майбутньому людей, спроможних оберігати світ як чудо і створювати красу своїм життям.
Підготувала: вихователь Алла МАКУЩЕНКО