Рухливі ігри – важливий засіб всебічного виховання дітей дошкільного віку. Правильно підібрані ігри сприяють гармонійному розвитку організму дошкільників. Ріхноманітні рухи та ігрові дії дітей ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну.
Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. За допомогою ігор у дошкільнят, закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички з основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, рівноваги), розвиваються такі важливі якості, як швидкість, спритність, витривалість.
Для розвитку швидкості проводяться ігри, які потребують негайної рухової реакції в обстановці, що швидко змінюється, ускладнених додатковими завданнями, а також ігри з подоланням певної відстані за найкоротший час (“Біжіть до прапорця”, “Квач”, “Хто перший”).
Для розвитку в дошкільників спритності використовують такі ігри: “Прокоти м’яч у ворота”, “Совонька”, “Серсо”.
Розвивати силу окремих м’язів рук, ніг і тулуба можна в іграх, які потребують короткочасного силового напруження (“Хто далі кине”, “З купинки на купинку”, “Ведмідь і бджоли”).
Витривалість розвивається в іграх з інтенсивною руховою діяльністю, але оптимальною в часі для кожної вікової групи (“Дожени свою пару”, “Рибалки і рибки”, “Стрибунчики-горобчики”, “Вудочка”).
Значний вплив мають рухливі ігри на виховання морально-вольових якостей. Свої дії учасники гри підпорядковують її правилам . Правила регулюють поведінку, сприяють вихованню свідомої дисципліни, привчають відповідати за конкретні вчинки , розвивають почуття товариськості. У колективних іграх у дитини формується поняття про норми громадської поведінки, виробляються організаційні навички, виховується прагнення до перемоги, сильна воля, стійкості , витримка.
Рухливі ігри ефективно впливають на розумовий розвиток дитини, допомагають уточнити уявлення про навколишній світ, різні явища природи, поширюють кругозір. Виконуючи різноманітні ролі, імітуючи дії тварин, птахів, комах, діти на практиці застосовують набуті знання про життя, поведінку, способи пересування цих тварин.
Під час ігрової діяльності у дошкільнят створюються позитивні умови для розвитку уваги, сприймання, уточнення певних понять, творчої фантазії, пам’яті. У процесі гри діти обмірковують, що і як краще зробити, розмовляють між собою, підраховують кількість влучань у ціль. Усе це сприяє розвитку мови, швидкості, мислення та кмітливості.
Чітке й швидке виконання рухів, погодженість дій під час гри, особливо коли вона проводиться під музику, формують естетичні почуття дітей, привчають їх помічати красу рухів. Різноманітні шикування та перешикування в коло, шеренгу, колону вимогають точності рухів, додержання правильної постави, уваги і сприяють розвитку почуття прекрасного.
Рухливі ігри яскраво оформлені (іграшками, приладдям,) ігри, правильна осанка позитивно впливають на естетичне виховання дітей і роблять ігрову діяльність більш захоплюючою, цікавою, змістовною.