Консультація для вихователів «Розвиваємо емоційний інтелект за допомогою літературних текстів»

Тип консультації: груповий

План

1. Які завдання розв’язуємо.

2. Які тексти пропонуємо дітям.

3. Як організовуємо роботу.

4. Лайфхаки роботи з літературним текстом.

Уміння щиро радіти, чітко висловлювати свої бажання, розуміти

власні почуття та емоції – усе це залежить від того, наскільки в дитині

розвинений емоційний інтелект.

Дошкільний вік дітей. У цьому віці – це дитині зазвичай складно розібратися зі період інтенсивного емоційного розвитку своїми переживаннями. Ще складніше їй збагнути складні емоції чи різноманітні переживання інших людей. Тому педагогічний колектив нашого дитячого садка приділяє значну увагу розвитку в дітей емоційного інтелекту.

Емоційний інтелект – це здатність людини керувати своїми емоціями: адекватно їх оцінювати й виражати, а також правильно сприймати емоції інших людей.

Які завдання розв’язуємо

Психологи стверджують, що діти з розвиненим емоційним інтелектом мають вищу самооцінку, швидше адаптуються до нових обставин, ефективніше діють у конфліктних ситуаціях, легше долають стреси й позбуваються тривожності чи відчуття напруження. Тому вже з дошкільного віку ми навчаємо дітей розрізняти емоції – ті, які відчувають самі в той чи той момент, та які переживають інші люди.

Окрім цього, формуємо в дітей уміння:

 вербалізувати стани, емоції, почуття, переживання – свої та інших людей;

 висловлювати власне ставлення до тієї чи тієї ситуації, стану, емоції або переживання, яке зумовила та чи та ситуація; адекватно виражати негативні емоції та позбуватися їх.

Також ми навчаємо дітей використовувати Я-повідомлення та описувати власний емоційний стан. І неабияк у цьому нам допомагають літературні тексти.

Які тексти пропонуємо дітям

Для роботи з дітьми ми використовуємо різні літературні тексти – казки, оповідання, байки, вірші тощо. Віддаємо перевагу тим текстам, у яких яскраво виражені емоції персонажів. Залучаючи дітей до аналізу таких текстів, ми можемо дізнатися про такі їхні переживання, які вони й самі не усвідомлюють або соромляться обговорювати з дорослими.

Особливу увагу звертаємо на зміст тексту. Він має бути не лише зрозумілим дітям, а й цікавим, наближеним до життя дитини. Тому часто читаємо та обговорюємо з дітьми тексти, головними персонажами яких виступають діти дошкільного віку.

Для того щоб розвивати емоційну сферу дошкільників, використовуємо також літературні тексти, які пишуть дитячі психологи. Роботу з дітьми старшого дошкільного віку вибудовуємо на основі текстів із книг Світлани Ройз, Анни Бикової та інших дитячих психологів.

Літературні тексти з книги Світлани Ройз «Ключі сили» «Дружба з темрявою» – допомагає дитині подолати тривожність, страхи. «Дружба зі злістю» – ознайомлює з тим, що емоція злості важлива; пропонує способи, як правильно виражати злість. «Сила радості» – формує в дитини уміння дослухатися до себе, розуміти, що її радує.

Ці тексти спонукають дітей розмірковувати, робити власні висновки, обирати спосіб дії тощо. Також літературні тексти, які пропонують психологи, допомагають дітям ліпше зрозуміти себе, визначити свої переваги та недоліки, навчитися керувати своїми емоціями.

Як організовуємо роботу

Для того щоб розвивати в дітей емоційний інтелект, організовуємо різнобічну роботу за змістом літературного тексту. Працюємо як у традиційному, так і в дистанційному форматах.

Роботу з дітьми в групі розпочинаємо зі вступної бесіди, під час якої педагог спонукає дітей розповісти про свій настрій. Потім розповідаємо дітям про певного персонажа та пропонує послухати історію, що з ним сталася.

Перш ніж читати дітям літературний твір, аналізуємо його зміст та визначаємо, які слова, фрази, а також абстрактні поняття можуть бути незрозумілі дітям. Відтак ознайомлюємо з ними дітей, обговорюємо і разом з’ясовуємо, що вони можуть означати.

Якщо текст короткий, то читаємо весь одразу. Великі за обсягом тексти опрацьовуємо протягом кількох днів. Читання тексту завжди доповнюємо розгляданням ілюстрацій, що допомагають дітям ліпше розуміти зміст.

Коли діти прослухають літературний текст організовуємо обговорення. Наприклад, пропонуємо поміркувати:

 Чи була в їхньому житті подібна ситуація?

 Що відчували персонажі твору?

 Що можна порадити тому чи тому персонажу в цій ситуації?

 Обов’язково закликаємо дітей висловлювати власні думки та озвучувати емоції, які в них викликають дії персонажів твору.

Для роботи за змістом літературного тексту використовуємо інсценізації. Це дає змогу дітям «приміряти» різні емоції, характери, що полегшить потім процес ідентифікації власних емоційних станів. Також театралізована діяльність за змістом літературних текстів сприяє соціалізації дітей, накопиченню чуттєвого досвіду, спонукає їх ділитися враженнями від пережитого.

Після того як діти прослухали оповідання «Дружба зі злістю» з книги Світлани Ройз «Ключі сили», ми запропонували їм пригадати, що в них викликає злість. Для цього діти мали продовжити речення «Я злюся, коли…». Потім запропонували дітям виконати вправи, які допомагають впоратися зі злістю, як от «Стоп кулак», «Бій з повітрям».

Коли діти засвоять зміст твору, вихователь пропонує розповісти його від імені одного з головних персонажів. Звертає увагу, що розповідати потрібно від першої особи, використовувати репліки з тексту, спробувати передати поведінку персонажа за допомогою інтонації, міміки та жестів. Така діяльність допомагає зрозуміти емоції, які відчуває той чи той персонаж.

Для того щоб мати змогу продовжувати роботу з розвитку емоційного інтелекту дошкільників і в дистанційному форматі, ми створили електронний освітній ресурс. Він містить цикл тематичних відеозанять на основі художніх творів і практичні матеріали для організації діяльності дітей. Відеозаняття побудовані на основі тих самих творів, над якими ми працюємо в офлайн-форматі.

Одне відеозаняття триває 10-20 хв. На початку кожного з них педагог читає літературний текст, після чого пропонує дітям виконати елементи психогімнастичних вправ, розв’язати проблемне завдання, пограти в гру тощо.

Також електронний освітній ресурс містить рекомендації для батьків і педагогів, як використовувати відеозанняття та практичні матеріали для організації діяльності дітей.

Лайфхаки роботи з літературним текстом

Спонукайте дитину емоційно проживати сюжет твору, допомагайте усвідомити особливості внутрішнього світу людини,її почуття, вчинки, взаємини між людьми, емоції.

Пропонуйте дитині уявити, що вона робила б в аналогічній ситуації.

  • Активізуйте різні органи чуття і способи сприймання прочитаного/почутого – зорові, слухові, тактильні.
  • Розвивайте спостережливість, яка допоможе усвідомити характер, емоційний стан, поведінку персонажів літературного твору.
  • Мотивуйте дітей нестандартно оцінювати поведінку персонажів і не загострюйте увагу на негативних вчинках.
  • Збагачуйте словник дітей словами на позначення емоційних переживань.
  • Пояснюйте на прикладах, що зрозуміти емоції іншої людини можна за мімікою, жестами, інтонацією.

Отже, ми на власному досвіді переконалися, що літературні тексти – це ефективний засіб, що допомагає ознайомлювати дітей зі світом емоцій. Діти вчаться розуміти не лише свої емоції, а й емоції інших людей. А завдяки тому, що діти опановують уміння проживати кожну емоцію, дитинство залишається незабутнім періодом життя.

Підготувала: вихователь-методист

Наталія ГАРБУЗОВА

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

14 − 6 =