Консультація для педагогів: «Діти й квіти, або організовуємо роботу з дошкільниками у квітнику»

«Діти й квіти, або організовуємо роботу з дошкільниками у квітнику»

Тип консультації: груповий.

План

1. Вступ.

2. Чим корисна робота в квітнику з дошкільниками.

3. Які рослини висадити у квітнику.

4. Як організувати діяльність дітей.

5. Яких вимог дотримуватися.

6. Висновки.

Літо – хороша нагода для цікавої та корисної роботи з дошкільниками на ділянці дитячого садка. За умови належної організації така робота не лише слугуватиме джерелом позитивних емоцій у дітей, а й сприятиме їхньому інтелектуальному, емоційному та фізичному розвитку.

Чим корисна

Під час посадки рослин у квітнику та догляду за ними в дітей формується система знань про рослинний світ. Зокрема, про його закономірності та розмаїття, про стадії розвитку рослин і їхню будову, про сезонні зміни в природі тощо. Також діти вчаться встановлювати зв’язки між окремими явищами. Наприклад, між умовами зростання та інтенсивністю розвитку рослин. Дошкільники на практиці засвоюють знання про залежність стану всього живого від задоволення його потреб, дізнаються про роль людини в природі. А коли діти зрозуміють ці зв’язки, вони свідоміше ставитимуться до природи.

Праця у квітнику – колективна, тому допомагає формувати в дошкільників комунікативні навички. А також практичні навички догляду за рослинами, зокрема:

  •  планувати роботу й розподіляти в часі її окремі етапи;
  • добирати матеріали й інструменти, необхідні для виконання певних дій;
  • розподіляти функції та знаряддя праці між учасниками процесу;
  • оцінювати результати роботи адекватно.

Праця в природі корисна й для фізичного розвитку дітей. Адже вона вимагає перебувати на повітрі та передбачає зміну видів діяльності, а отже, виконання та відпрацювання різних рухів.

Які рослини висадити у квітнику

Коли створюватимете квітник, візьміть до уваги, що діти мають у ньому працювати з ранньої весни до пізньої осені. Тому обирайте рослини з різними періодами цвітіння. Використовуйте різноманітні одно-, дво- та багаторічні рослини, щоб клумба цвіла аж до пізньої осені.

Які рослини посадити у квітнику

  •  весняні: крокус, проліски, хіонодокса, гіацинт, мускарі, тюльпан, нарцис, конвалія,первоцвіт, піон, рябчик, анемона, бадан, півники;
  • літні: агератум, гвоздика садова, чорнобривці, гладіолус, матіола, флокс, троянда, ромашка, фіалка триколірна, дзвоники, маргаритка, лілія, цинія, шавлія, вербена, петунія, мальва;
  • осінні: геленіум осінній, очиток, колеус, гвоздика турецька, чорнобривці, айстра, анемона японська, крокосмія, лаватера, хризантема, амарант, жоржина.

Не забувайте, що у квітника має бути естетичний вигляд. Щоб зробити квітник привабливим, скористайтеся під час його планування правилом ландшафтного дизайну: поєднуйте рослини за кольором, висотою та періодом цвітіння. За потреби доповніть квітник декоративними елементами. Також прикрасою дитячого садка стануть незвичайні клумби, облаштовані як альпінарій або рутарій.

Цікавий варіант клумби — літери з рослин. Підготуйте ґрунт і накресліть на ньому широкі смужки у формі літер для посадки розсади. Засадіть літери маргаритками, фіалкою триколірною, чорнобривцями. Але врахуйте, що чорнобривці зацвітуть пізніше.

Як організувати діяльність дітей

Регулярно залучайте до праці в природі кожну дитину. Пам’ятайте, що лише різноманітна за змістом праця зумовлює в дошкільників живий інтерес і бажання долучитися до неї. Тож поєднуйте трудові завдання з різними цікавими прийомами освітньої роботи.

У роботі з дітьми як молодшого, так і старшого дошкільного віку використовуйте тематичні загадки, прислів’я, приказки та ігри «Знайди за описом», «Вгадай, не помилися», «Вершки та корінці» тощо.

Поєднуйте спостереження за розвитком рослин з читанням художніх творів відповідної тематики – віршів, казок та оповідань. Наприклад, коли посіяли чорнобривці, зверніть увагу дітей на особливості цієї рослини, а потім прочитайте казку чи оповідання про неї. Тематичні читання будуть доцільні й під час догляду за рослиною. Такий підхід дасть змогу розширити уявлення дітей про світ рослин.

Доглядати за квітником — означає своєчасно прополювати й поливати рослини та розрихлювати ґрунт. Щоб ця справа не була нудною та одноманітною, запропонуйте дошкільникам казкові сценарії:

  • врятувати квіточку від спраги, напоївши її водичкою в спеку;
  • звільнити квіти від злих загарбників — бур’янів;
  • підготувати для рослинок м’яку постіль — пухку земельку, щоб, коли відпочинуть, вони зробили дітям цінні дарунки — чудові квіточки.

До того ж «поселіть» у квітнику кілька персонажів, наприклад керамічного зайчика чи їжачка.

Під час спостережень у квітнику діти ознайомлюються з етапами росту рослин, дізнаються, як рослини прилаштовуються до умов довкілля. Наприклад, соняшник стоїть упевнено, не згинаючись під вітром і зливою; красоля розкидає свою пишну зелень, відвойовуючи все більше місця під сонцем; кручені паничі міцно чіпляються тонкими пагонами за будь-яку опору тощо.

Поспостерігайте разом з дітьми за квітками кульбаби. Зверніть увагу, що ще вчора вони рясно квітли, а сьогодні не відкрили жодного бутона. Що ж сталося? Поясніть дітям, що є рослини, які реагують на зміну погоди, – коли похмуро і дощить, вони згортають свої пелюстки.

Також дошкільникам буде цікаво дізнатися про квіти, які реагують на рух сонця або розпускаються, коли воно сідає. Але наголосіть на тому, що, хоч і такі різні, квіти однаково потребують вологи, сонця й добрив, а також турботи дошкільника-квітникаря.

Проведіть на повітрі кілька занять з художньої творчості. Разом з дітьми оздобте краї квітника камінням, фрагментами кераміки, цеглинками або змайструйте навколо нього невисокий тин

Яких вимог дотримувати

Праця дітей у квітнику має бути посильною. Тож ускладнюйте завдання поступово. Фізичні зусилля, які докладають діти, щоб їх виконати, не мають спричиняти перевтому. Інакше в дітей виникне негативне ставлення до трудових завдань.

Тривалість праці залежить від її характеру та віку дітей:

  • молодша група – 5-7 хвилин;
  • середня група – 10-15 хвилин з невеликим відпочинком залежно від характеру праці;
  • старша група – 15-25 хвилин з перервою на відпочинок або зміною характеру праці

Коли плануватимете роботу дітей у квітнику, пам’ятайте, що вона має допомагати розв’язувати освітні завдання відповідно до вимог Державного стандарту дошкільної освіти. Зокрема, для того щоб у дітей під час праці у квітнику формувалися базові життєві компетентності, вона має бути:

  • вмотивована — дайте дітям зрозуміти, що й для чого вони роблять, щоб вони виконували завдання охоче та з інтересом;
  • посильна для дітей — коли залучаєте дітей до праці й доручаєте їм певну ділянку роботи, враховуйте їхні вікові особливості та можливості, щоб вони мали змогу успішно виконати доручену справу;
  • систематична — організовуйте працю як на заняттях, так і в повсякденні, щоб сформувати в дітей міцні трудові навички та навчити виконувати свої обов’язки;
  • добре організована — стежте, щоб під час колективної праці всі діти працювали одночасно; потрібний інвентар готуйте заздалегідь; пояснюйте й показуйте прийоми роботи коротко та цікаво.

Обов’язково під час організації праці в природі подбайте про безпеку життєдіяльності дітей. Зокрема, не залучайте їх до розведення вогнищ і спалювання сухого листя та не дозволяйте старшим дошкільникам переносити предмети вагою більш ніж 2—2,5 кг. Рослини розміщуйте так, щоб діти мали змогу доглядати за ними, стоячи на стежці біля квітника. Знаряддя праці також мають бути безпечними й відповідати віковим особливостям дітей і їхньому зросту. Не використовуйте іграшковий інвентар – ним важко й незручно працювати.

Окрім цього, дотримуйте гігієнічних вимог. Зокрема, організовуйте працю в той час, коли надворі не спекотно, – уранці або ввечері. Допомагайте дітям переодягтися в спеціальний одяг для праці в природі. Під час роботи заохочуйте дошкільників періодично змінювати пози, щоб запобігти перевтомі, а після завершення — добре вимити руки.

Отже, скористайтеся нагодою в літні місяці, щоб зайнятися корисною та цікавою працею з квітами. Завдяки такій роботі дошкільники набудуть практичних навичок догляду за рослинами та навчаться взаємодіяти одне з одним. А наступного року вже обиратимете разом, які квіти садити.

Підготувала: вихователь-методист

Анна ШЕВЧЕНКО

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

1 × four =