Консультація для педагогів: «Чому паличка – універсальний предмет для ігор і навчання»

«Чому паличка – універсальний предмет для ігор і навчання»

Тип консультації: груповий.

План

1. Вступ.

2. Предмет-замінник.

3. Помічниця.

4. Умовна мірка.

5. Матеріал для художньої праці.

6. Предмет спостережень, аналізу і порівняння.

7. Предмет обговорення.

8. Висновки.

9. Додатки. Приклади вправ і ігор з паличкою.

Паличка – найліпша іграшка. Цю аксіому щодня доводять дошкільники усього світу. А ще, паличка – універсальний дидактичний посібник. Тож тримайте кілька ідей, як за його допомогою урізноманітнити освітню взаємодію з дітьми.

Більшість дорослих, коли бачать паличку в руках дитини, суворо насупивши брови, командирським тоном вимагають: «Викинь геть! Не тягни сміття в дім!». А все тому, що ми передусім переймаємося тим, щоб дотримати чистоти в домі й гарантувати безпеку дитини. І нам складно навіть уявити, що для дошкільника ця невигадлива паличка здатна замінити якщо не цілий світ, то принаймні значну його частину. Тому пропонуємо разом поміркувати, чим може бути паличка під час освітньої взаємодії з дітьми.

Предмет-замінник

Як універсальний предмет-замінник паличка є передусім потужним засобом розвитку уяви дитини, обо­в’я­зковим атрибутом уявної гри. Цьому сприяє здатність палички за потреби перетворюватися на будь-що: шприц, піпетку, термометр, шпатель, скальпель – у грі «Лікарня»; ніж, ложку, виделку, зубну щітку і ще мільйон корисних речей – у грі «Сім’я» або «Магазин».

Універсальність палички виявляється саме за умов відсутності потрібної речі. Тож дорослим іноді корисно штучно створювати ситуацію нестачі чогось і пропонувати дітям знайти доступний предмет-замінник самостійно. Спробуйте – і ви переконаєтеся, що паличка стане тим універсальним предметом-замінником, про який дошкільники згадуватимуть найперше і найчастіше.

Помічниця

Паличка може бути помічницею, що розширює функції руки, коли треба щось дістати, зняти, підштовхнути тощо. Для того щоб підвести дошкільників до розуміння цього, створіть проблемну ситуацію. Спочатку попросіть дітей утворити коло зі стільців, поставивши їх спинками всередину. У колі, куди діти не могли дотягтися руками, розмістіть пластикову тарілку. Запропонуйте дітям сісти на стільчики й дістати тарілку, не встаючи й не порушуючи кола.

Для розв’язання завдання запропонуйте дітям використати олівці, гімнастичну палицю, мотузку і… колективний розум. Дайте дітям змогу спочатку обговорити різні варіанти дій, а вже потім діяти.

Коли ми запропонували це нескладне, на перший погляд, завдання дітям, то побачили, що воно викликало в них неабиякий інтерес. Діти наввипередки пропонували різні способи дій, одразу ж оцінювали їх результативність, прогнозували й аргументували, чому той чи той спосіб спрацює чи навпаки. Врешті-решт один хлопчик здогадався прив’язати до гімнастичної палиці мотузку, на кінець якої примотав олівець. І, закидаючи цей саморобний пристрій у коло, зміг зрушити тарілку з місця й поступово підсунути її так близько до стільчика, що зміг дістати руками.

Нас, дорослих, у цій ситуації приємно здивувало те, як діти зуміли самоорганізуватися, наскільки раціональними були їхні пропозиції, а докази – аргументованими.

Врахуйте, це лише один можливий спосіб використання палички-помічниці.

Умовна мірка

Палиця невеличкого розміру може виступати мірилом, тобто умовною міркою. З її допомогою протягом усього літа дошкільники зможуть вимірювати на майданчику, наприклад, динаміку росту рослин чи розмір плодів. А відтак записувати результати у спеціальний зошит й аналізувати їх.

У цілому математичний потенціал палиці в різних її варіантах – невичерпний. Нею можна послуговуватися для лічби і утворення множин з паличок за різними ознаками (за кольором, довжиною, формою, матеріалом тощо), а також для викладання геометричних форм і фігур, відтворення різних параметрів величини, як-от: дов­жина, ширина, висота тощо.

Використовувати палицю в той чи той спосіб можна в будь-якому середовищі: у природі, приміщенні групової кімнати, на майданчику дитячого садка тощо.

Матеріал для художньої праці

Надзвичайні можливості відкриються перед дітьми, якщо запропонуємо їм використати невеличкі палички різної довжини та товщини як основу для художньої праці.

Запропонуйте дітям за допомогою лічильних паличок створювати різноманітні картинки способом викладання. Робити це діти можуть як наодинці, так і парами або в трійках; із заданої кількості паличок або з необмеженої кількості.

Паличка може бути незамінним інструментом, коли є можливість малювати на піску чи манці.

Прикріпіть до палички спідницю з кольорової гофри, і вона вмить перетвориться на тендітну балеринку. Якщо з’єднати кілька паличок за допомогою мотузок чи резинок, то отримаємо пірамідку, яка увінчає будівлю з кубиків або піску. Із паличок однакової довжини можна зробити рамку для фото чи картинки, а розміщені навколо паперового стаканчика палички перетворять його на атрибут для дитячої гри.

Можна навести ще безліч ідей для конструювання! Одна з них – поєднання палички з іншими матеріалами: стрічками, мотузками, резинками, шнурками, клаптиками тканини для створення різних пристроїв та ігрового приладдя.

А той факт, що виріб діти створили власноруч, є вагомою підставою для виховання самоповаги і формування впевненості у собі.

Предмет спостережень, аналізу й порівняння

Використовуйте паличку і під час експериментування, а також як предмет спостереження, аналізу й порівняння.

Покажіть дітям, що паличками можна назвати різні відомі їм предмети, як-от олівці, пензлики, фломастери, навіть скріпки, якщо їх розігнути. І кожну з цих так званих паличок можна використовувати в тій чи тій ситуації.

Проведіть разом з дітьми серію дослідів з використанням олівців, фломастерів, лічильних паличок. Для дослідно-експериментальної діяльності добирайте ці предмети так, щоб вони були представлені різними видами, як-от: короткі й довгі, круглі й квадратні, плоскі, трикутні тощо.

Запропонуйте дітям визначити, як впливатиме форма, дов­жина, товщина, матеріал, рівність країв предметів тощо на швидкість, спрямованість їхнього руху на рівній, похилій поверхні. Перед проведенням досліду попросіть дітей спрогнозувати результат та аргументувати свої відповіді. А після дослідження запропонуйте зафіксувати результати у спеціальному альбомі чи щоденнику спостережень.

Не менш цікавими для дітей стануть досліди, під час яких дошкільники випробовуватимуть способи об’єднати палички у різні конструкції, надати їм стійкості й міцності.

Предмет обговорення

Паличка, зокрема чарівна паличка, може і має стати предметом обговорення зі старшими дошкільниками. Це має бути серйозна розмова про відмінність між пустопорожньою фантазією і мрією; про те, хто та що «робить» паличку чарівною. Така розмова спонукатиме дітей до добродіяння, підведе до висновку про те, що чарівною може стати будь-яка паличка. І в цьому її секрет.

Під час обговорення властивостей палички, запропонуйте дітям пригадати, як її використовували персонажі різник казок. Відтак поміркуйте разом з дітьми, які дива здатна творити звичайна паличка.

Старшим дошкільникам під силу усвідомити факт дуальності світу, адже приклади цього явища вони щодня спостерігають у довкіллі: велике – мале, високе – низьке, глибоке – мілке, чорне – біле, багато – мало тощо. Оскільки будь-яка паличка має два кінці, то може допомогти дитині сприйняти існування протилежностей у довкіллі, ліпше усвідомити зв’язки між діями та їх наслідками тощо.

Отже, ідей, як використовувати паличку в освітньому процесі багато. Приклади ігор і вправ з цим універсальним предметом подано в Додатку. Вони стануть у пригоді як під час організованої освітньої діяльності, так і під час самостійних ігор дошкільників.

Додатки

Приклади ігор і вправ з паличкою

Чарівна паличка доброти

Мета: розвивати комунікативні здібності, мислення, пам’ять; виховувати позитивне ставлення до інших.

Хід:

Діти стають кружка і витягують руки перед собою. Ведучий ходить всередині кола, тримаючи руку над руками дітей, непомітно вкладає комусь у долоню паличку і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, ти виходь сюди скоріше!».

Той, у кого паличка, має вибігти в центр кола. Ця дитина стає феєю доброти. Вона торкається до кого-небудь з дітей паличкою і каже про нього щось хороше.

Той, до кого доторкнулася фея, має сказати що-небудь приємне про свого сусіда, а той – про свого сусіда і так далі. Остання дитина разом з феєю повторює всі хороші слова, які діти сказали одне одному.

Паличка-рятувалочка

Мета: розвивати увагу, спритність, фізичну активність.

Хід:

Запропонуйте дітям вирушити в уявну подорож. Кожна дитина повинна взяти в подорож паличкурятувалочку (гімнастичну палицю). Аби дістати паличку, діти виконують кілька фізичний вправ на вибір вихователя.

Під час подорожі створюйте для дітей перешкоди, які можна подолати за допомогою гімнастичної палиці. Наприклад, об’єднавши всі палички разом, утворити з них пліт і переправитися на інший бік річки тощо.

Наприкінці підведіть дітей до висновку про те, що паличка може стати помічником у різних життєвих ситуаціях.

Тир

Мета: розвивати спритність, вправність, влучність, мислення.

Хід:

Варіант 1. На доступній для дітей висоті підвісьте предмети різної ваги і форми, як-от воланчик, тенісний м’ячик тощо. Діти по черзі за допомогою гімнастичної палиці мають влучити по одному з предметів.

Варіант 2. Підвісьте на незначній висоті непрозорі пляшечки, кожна з яких має різне наповнення, як-от горіхи, крупа тощо. Діти влучають у пляшечку і відгадують, що всередині.

Ускладнення. Опишіть той чи той предмет, а діти спочатку здогадуються, який це предмет, а відтак мають доторкнутися до нього гімнастичною палицею.

Естафета

Мета: сприяти повноцінному фізичному розвитку; розвивати фізичну активність, спритність.

Хід:

Варіант 1. Діти утворюють дві команди. Учасники кожної стають кружка на відстані витягнутої руки одне від одного. Дайте одній дитині з кожної команди по паличці. За командою ведучого діти починають швидко передавати паличку по колу. Перемагає та команда, чия паличка швидше проходить коло.

Варіант 2. Обидві команди стають колоною на відстані кількох кроків одне від одного. Той, хто стоїть першим, передає паличку назад, і так далі. Під час гри всі мають стояти на місці.

Збери і виклади

Мета: вправляти в умінні орієнтуватися в часі; розвивати мислення, конструкційні здібності.

Хід:

Варіант 1. Діти утворюють групи по троє-четверо. На столі розсипані лічильні палички для кожної групи. Орієнтуючись на піскові годинник, діти збирають палички і викладають із них будь-яку картину. Важлива умова – потрібно використати для картини всі палички. Відтак команди вигадують і розповідають веселу історію за сюжетом своєї картини.

Варіант 2. Коли всі картини готові, команди міняються місцями. Діти мають вигадати і розповісти історію за сюжетом картини команди суперників.

Єднаймося

Мета: вправляти у групуванні предметів на основі названих ознак — колір, розмір, форма; розвивати комунікативні навички.

Хід:

Варіант 1. Підготуйте лічильні палички, які можна об’єднати в групи по три-чотири за певною ознакою: колір, форма (пласкі/об’ємні, круглі/квадратні тощо), довжина. На початку гри запропонуйте дітям взяти по одній паличці на вибір. Після короткої рухової паузи за сигналом діти мають об’єднатися в групи за однією-двома ознаками, які назве ведучий.

Варіант 2. На початку ігрової вправи діти обирають по одній паличці і сідають на килим. Ведучий називає дві ознаки паличок, наприклад: сині круглі; жовті короткі, квадратні червоні тощо. Діти, які тримають такі палички, мають об’єднатися в команду та разом виконати якесь завдання ведучого, наприклад: одночасно підстрибнути, викласти зі своїх паличок якийсь візерунок тощо.

Підготувала: вихователь

Олена КОРНІЛОВА

 

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

два × чотири =