Консультація для педагогів «Нумо до пригод, або Природничі квести для дошкільників»

Як формувати в дошкільників природознавчу компетентність? Адже сухі факти вони не засвоюють, а традиційна взаємодія з об’єктами природи часто також не дає бажаного результату. Щоб об’єднати теорію та практику, проведіть природничий квест.

Провідне завдання педагога — шукати ефективні технології, за допомогою яких він зможе зацікавити дошкільника, пробудити його пізнавальну активність і сформувати в нього цілісну картину світу й зачатки наукового світогляду. Одна з інноваційних технологій формування природознавчої компетентності в дітей дошкільного віку — квест.

Спілкування дітей з природою допомагає формувати в них перші елементи матеріаліcтичнoгo cвітoрoзуміння. Щоб діти навчилися встановлювати зв’язки між явищами та об’єктами природи та розуміли значення природи в житті людини, педагог має використовувати проблемно-пошукові завдання та ігрові технології.

Квест — універсальна ігрова технологія, побудована на синтезі навчальних і розважальних завдань. Він поєднує в собі елементи мозкового штурму, гри, самостійної пошукової діяльності та використання фізичних навичок. Відтак активізує змагальні механізми, самостійність дій і сприяє повному зануренню в те, що відбувається.

Систематичне використання квестів в освітньому процесі закладу дошкільної освіти показує результативність. Вони сприяють розвитку в дітей логічного мислення, пам’яті, уяви, уваги, спостережливості. А ще — допомагають сформувати дружні взаємини й довіру в дитячому колективі. Крім того, участь дошкільників у квесті та успішне розв’язання завдань переконують їх у власній спроможності, вселяють упевненість у своїх силах.

Перевагою квестів є й те, що вони не потребують спеціальної підготовки педагога чи значних інвестицій. Головне — щире бажання творити й експериментувати разом із дітьми. Адже у квесті важливий не стільки результат, скільки сама пошукова діяльність дитини та її власні відкриття.

Як організовуємо

Переважна більшість квестів зорієнтована на командну взаємодію гравців. Щоб під час природничого квесту діти не лише використовували власні знання, а й навчалися спілкуватися та досягати спільної мети, педагог проводить ґрунтовну підготовчу роботу.

Перевіряємо знання дітей

Підготовка квесту передбачає вивчення ігрового простору та перевірку знань дітей за темою. Тому перш ніж його провести, необхідно промоніторити рівень сформованості в дошкільників природознавчої компетентності за допомогою ігрових завдань.

Щоб визначити рівень знань старших дошкільників під час підготовки дітей до природничого квесту «Знай, люби, оберігай!», можна запропонувати дітям:

  • відгадати загадки про тварин і рослини рідного краю;
  • дати відповіді на проблемні запитання щодо охорони навколишнього середовища;
  • визначити предмети з різних мaтeрiaлів та різної форми навпомацки;
  • впізнати предмет чи явище за описом тощо.

Така діяльність дає змогу визначити, який рівень завдань запропонувати дітям та на які теми звернути увагу під час підготовки до квесту.

Продумуємо сюжет і ролі

Аби підтримувати інтерес дітей до квесту, намагаємося створювати атмосферу повного занурення у гру. Для цього готуємо цікаві сюжети природничого змісту, які дають змогу логічно поєднати завдання за різними напрямами освітньої роботи з дітьми.

Зацікавити дітей допомагають ігрові персонажі, роль яких виконують дорослі. Під час квесту вони зустрічають дітей на окремих станціях або ж проходять маршрут разом із гравцями. Дорослі учасники координують дії дітей, пропонують їм завдання та стежать за правилами.

Розробляємо маршрут

Побудова маршруту — одна з найскладніших частин підготовки природничого квесту. Він має бути безпечним, цікавим і незвичним для дітей. Тому кожного разу обираємо кілька нових локацій та пропонуємо дітям пройти до них різними шляхами. Відтак складаємо карту та ознайомлюємо з нею дітей на початку квесту.

Щоб урізноманітнити діяльність дітей і дати їм можливість рухатися, у межах одного квесту поєднуємо локації у приміщенні закладу дошкільної освіти та на ігрових майданчиках.

Перед тим як організувати квест, вихователі ретельно вивчають маршрут і перевіряють його на відсутність травматичних чинників.

Формуємо завдання

Мета природничих квестів — не лише розважити дітей, а й мотивувати їх до пошуково-пізнавальної діяльності у природі. Тому до кожного квесту необхідно добирати цікаві завдання. Звертати увагу, щоб вони не були занадто легкими і, водночас, щоб діти їх могли розв’язати хоча б за допомогою кількох підказок.

Квест (англ. пошук, пригода) — подорож до мети через подолання труднощів і випробувань

Щоб отримати завдання, на кожній локації діти мають відгадати загадку або дати відповідь на запитання. Їх добираємо відповідно до рівня знань дітей. Відтак пропонуємо розв’язати ігрове/пошукове завдання та отримати підказку про наступну локацію квесту. Аби дітям легше було орієнтуватися, на карті квесту та на картках із підказками розміщуємо парні піктограми.

Приклади  природничих квестів:

  • «Екологічні пригоди Квачика»;
  • «У пошуках чарівних рослин»;
  • «Хто живе поруч з нами».

Завдяки квестам у дітей значно зростає рівень природознавчої компетентності. Вони усвідомлено відповідають на запитання, послідовно розв’язують завдання й аргументовано доводять власну думку. А головне — у них з’явився інтерес до самостійної пошукової діяльності.

Підготувала вихователь Ксенія Сєдих

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

2 × one =