План
- Аромотерапія.
- Музикотерапія.
- Хромотерапія.
- Літотерапія.
- Пісочна терапія.
Нетрадиційні форми впливу в роботі вчителів-логопедів на сьогодні стають перспективним засобом корекційно-розвивальної роботи з дітьми, що мають мовні порушення.
На тлі комплексної логопедичної допомоги нетрадиційні форми терапії, не вимагаючи особливих зусиль, стимулюють процес корекції мовлення дітей і сприяють оздоровленню всього організму дитини. Крім того, це допомагає організувати заняття цікавішими та різноманітнішими.
На сьогодні форм нетрадиційного впливу відомо досить багато, але зупинимося на тих, які є найбільш доступними, доцільними та ефективними.
АРОМОТЕРАПІЯ
Народний досвід і дослідження вчених довели, що запахи здатні керувати настроєм і працездатністю.
Ефірні олії базиліка, коріандру, шкірки лимона, майорану, петрушки, евкаліпта тонізують, а фітокомпозиції з базиліка, майорану, коріандру, розмарину, м’яти створюють аромати, чудово заспокоюють нервову систему.
Такі фітокомпозиції можна використовувати в роботі з гіперактивними дітьми. Ароматотерапію застосовують у поєднанні з музикотерапією.
МУЗИКОТЕРАПІЯ
Музикотерапія – це ліки, що слухають. Про те, що музика здатна змінити душевний і фізичний стан людини, знали ще в Стародавній Греції.
Мирний і лагідний плескіт хвиль, наприклад, знімає психічне напруження, заспокоює. Однак лікують не тільки природні, але і штучно створені, впорядковані звуки. Спеціально підібрані мелодії здатні знімати гнів і досаду, покращувати настрій.
Позитивне емоційне збудження при звучанні приємних мелодій посилює увагу, тонізує центральну нервову систему.
Мета занять з використанням музикотерапії: створення позитивного емоційного фону реабілітації, стимуляція рухових функцій, розвиток і корекція сенсорних процесів (відчуттів, сприйняття, уявлень) і сенсорних здібностей, розгальмовування мовної функції.
ХРОМОТЕРАПІЯ
Хромотерапія – наука, що вивчає властивості кольору. Кольором здавна приписується містичне значення, позитивну або негативну дію на людину, адже для людини зір є найважливішим з усіх видів почуттів (90 % інформації людина отримує за допомогою органів зору).
Відомо, що:
– синій колір – надає заспокійливу дію, розслаблює, знімає спазми, зменшує головні болі;
– блакитний колір – надає гальмує дію при стані психічного збудження;
– фіолетовий колір – чинить пригнічувальну дію на психіку, знижує настрій;
– червоний колір – активізує, підвищує фізичну працездатність, стимулює психічні процеси;
– зелений колір – заспокоює, створює гарний настрій, робить благотворний вплив на соматично ослаблених дітей при лікуванні запалень, а також при ослабленому зорі.
ЛІТОТЕРАПІЯ
Літотерапія – нетрадиційна практика, заснована на терапевтичних властивостях мінералів і каменів.
Мінерали володіють теплопровідністю, магнітними властивостями, проводять електрику – тобто можуть бути засобами фізіотерапевтичного впливу. Електромагнітні біопотенціали, випромінювані кристалами, є тим лікувальним фактором, який допомагає організму стати здоровим.
Вважається, що мінерали як би координують циркуляторну систему судин і діяльність мозку.
Наприклад:
– олександрит – заспокоює при перезбудженні, сприяє створенню радісного настрою;
– малахіт – заспокоює нервову систему, поліпшує сон;
– родоніт – зміцнює імунну систему, покращує пам’ять, знімає стрес.
ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ
Ігри з піском представляють собою відмінний варіант розваг з навчальним ефектом.
У психології ще в 30-х роках минулого століття з’явився новий напрямок – пісочна терапія і пісок придбав статус терапевтичного матеріалу. Пісок – речовина, здатна викликати у людини найбільш багаті асоціації. Сухий пісок здатний «текти», як вода, і нагадує про час (їм наповнювали скляні колби пісочного годинника, приємно також пересипати з руки в руку пісок – це заспокійливий засіб, медитативне заняття).
Вологий пісок теж володіє цікавими властивостями. На відміну від сухого, у нього є «пам’ять» – здатність зберігати сліди, відбитки, на ньому можна малювати, йому можна надати бажану форму. Ці переваги піску дозволили йому зайняти гідне місце в кабінетах психотерапевтів.
Для пісочної терапії використовується пісочниця – довжина 50 см, ширина – 70 см, глибина – 10-15 cм. Забарвлюється в блакитний колір, вставні дошки можуть змінювати колір скриньки, блакитне блюдце всередині може служити озером, жовте – островом.
Предмети, які можуть використовуватися:
– металеві, дерев’яні, пластикові, скляні та природні (камені, пір’я, засушені рослини);
– люди: дорослі, діти, казкові герої;
– наземні тварини: дикі, домашні, доісторичні, казкові;
– водні мешканці, будинки, рослини, транспорт, мости, дорожні знаки, цифри, букви, геометричні фігури.
Перед іграми в піску треба обговорити з дітьми ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ:
– не розкидати пісок;
– не сваритися із-за іграшок;
– вміти домовлятися між собою;
– займати вільний бік ящика;
– струшувати пісок тільки над пісочницею;
– наводити порядок разом.
На заняття з піском оптимально брати 2 – 3 дітей.
У пісочній терапії можна вирішувати корекційні завдання за такими розділами:
- Чутливі долоньки – розвиток тактильних відчуттів.
- Спритні пальчики – розвиток дрібної моторики.
- Сенсорні ігри – розвиток сенсорних здібностей.
- Розумні вушка – розвиток фонематичного слуху і корекція звуковимови.
- Бродилки – розвиток просторових здібностей.
- Кажу правильно – розвиток граматичного ладу мовлення.
- Розумнички – ігри з буквами – навчання грамоті;
- Казкові історії – ігри-історії, які передбачають продовження – розвиток зв’язного мовлення.
Запропоновані ігри:
- Чутливі долоньки і 2. Спритні пальчики:
– відбитки рук, пальчиків;
– ковзати ребром долоні, «ходити», «бігати» пальчиками;
– намалювати пальчиками візерунок, сонце і т.д.
– відкопати іграшку.
- Сенсорні ігри:
– «Кольорові парканчики» – побудувати огорожу з лічильних паличок або ковпачків від фломастерів тільки певного кольору;
– «Знайди за описом» – знайти в піску найбільший зелений трикутник, найменший круг і т.д.
- Уважні вушка:
– «Будь уважний» – вибрати з піску тільки ті іграшки, в назвах яких є заданий звук, на визначення заданого звуку в назві іграшок (відбери іграшки, де звук Р в середині слова);
– «Назви правильно» – автоматизація поставлених звуків – дитина бере з піску іграшку і правильно вимовляє слова.
- Бродилки:
– «Скарб» – дитина шукає в піску іграшку, слідуючи підказкам педагога;
– «Секретик» – використовується сітка для раковини. Дитина шукає заховану іграшку за принципом гри «Електронна муха».
- Кажу правильно:
– ігри «Назви ласкаво», «1-2-5» – з використанням дрібних іграшок саме за лексичним темами – вирішуємо завдання не тільки граматику, але і по збагаченню словника.
- Розумнички:
– ігри з буквами – дізнайся на дотик, намалювати на мокрому піску, виліпити з піску, викласти з паличок на піску, скласти склади, слова;
– завдання з фішками – викласти схеми складів, слів з пробок.
Як варіант замість піску може використовуватися і крупа.
вчитель-логопед Оксана Довгопол О.В.