Консультація «Ігри в піску та сольова анімація як психопрофілактичний засіб у період адаптації»

Тип консультації: груповий

План

  1. Ігри з піском.
  2. Сольова анімація.
  3. Ігри в піску та сольова анімація як психопрофілактичний засіб у період адаптації.

Загальновідомо, що процес адаптації дитини до умов дошкільного закладу часто протікає дуже болісно. У цей складний для малюка період дорослим необхідно бути надзвичайно уважними до нього. Адже більшу частину часу дитина перебуває не вдома, а з малознайомими дорослими, і їй може здатися, що її менше люблять, вона почувається незахищеною і безпорадною.

Ігри з піском

Створити довірливі стосунки з дитиною педагогам допомагають ігри з піском. Через гру в пісочниці дорослий ненав’язливо повідомляє дитині норми та правила поводження у групі, природнім шляхом здійснює психолого-педагогічну корекцію її поведінки. Адже ігри з  піском є не лише ефективним засобом зняття нервового напруження, а й гарним приводом для спілкування. У свою чергу, для дитини, яка погано володіє мовленням, у пісочниці створено умови для практичного розкриття внутрішнього Я та взаємодії з навколишнім світом.

Саме тому педагогам варто в період адаптації дітей до дошкільного закладу широко використовувати ігри з піском для розв’язання таких завдань:

  • встановлення довірливих стосунків між вихователем та дитиною. Для дитини роль вихователя стає зрозумілою, передбачуваною та значимою, що закріплює її базисну довіру до світу;
  • зниження високого рівня психічного напруження як у дитини, так і у вихователя. Гра скорочує термін психофізичної адаптації;
  • засвоєння дітьми норм та правил поведінки. Граючись у піску, взаємодіючи з дорослими та однолітками, дитина більш свідомо та швидко засвоює норми і правила поведінки та спілкування в групі;
  • засвоєння позитивних способів поведінки. У пісочних іграх з мініатюрними фігурками дитина за допомогою дорослого розігрує різні ситуації – розлучення з батьками, зустрічі з невідомим, взаємодії з оточенням, засвоюючи при цьому позитивні способи поведінки.

Отже, організовуючи ігри в пісочниці, вихователь стає для дитини провідником у засвоєнні знань про навколишній світ та самого себе у цьому світі, формуванні умінь та навичок соціальної взаємодії.

Сольова анімація

Наші діти змалку живуть серед багатьох заборон. Ми, дорослі, вирішуємо, що можна, а що не можна дома, у дошкільному закладі. Далі – школа, де з’являється ще більше директив щодо регулювання поведінки дитини, потім – дорослі соціальні інститути. І щоразу треба адаптуватися до нових умов. Кожній людині для життя в суспільстві необхідно уміти регулювати свою поведінку. Але чи завжди поряд з необхідністю дотримуватися певних обмежень та правил у дитини є можливість дозволити собі просто бути собою: вільно творити, мріяти, фантазувати. Адже лише таке поєднання дає змогу сформуватися творчій особистості, впевненій у своїх силах, у тому, що мрії збуваються, здатній знаходити вихід з будь якої ситуації та не боятися бути щасливою.

Дуже важливо, щоб у період високого емоційного напруження, зокрема під час періоду адаптації, дитина мала змогу позбутися негативних емоцій, виплеснути їх  назовні. Адже невиражені емоції часто є причиною психічних захворювань, призводять до неврозів, стресів, а іноді й до регресу.

Дитяча анімація з  йодованою сіллю, яку використовують педагоги дошкільного закладу дає дітям можливість виражати свої почуття, бажання, хвилювання.

Під час сольової анімації дитина знайомиться із власними почуттями через казкові сюжети. Вона розігрує ці сюжети, промальовує, а отже, проживає їх. На кожному занятті дитина створює малюнок, стирає його і знову створює. Завдяки такому перебігу творення у дитини зникає страх помилок, невпевненість у своїх силах, сумніви. Вона отримує досвід успішної діяльності, впевненості у своїх силах.

Дослідження результатів використання ігор в піску та сольової анімації як психопрофілактичного засобу у період адаптації свідчать, що вони дають позитивні результати, а саме:

  • швидше проходить адаптаційний період, зникає емоційне напруження та страх;
  • активізується пізнавальний інтерес;
  • формуються такі якості особистості, як впевненість, самостійність, комунікабельність;
  • розвивається уміння передавати форму, будову предмета і його частин;
  • розвиваються просторові уявлення (орієнтації на аркуші);
  • розвиваються пальці і кисті рук;
  • розвивається художньо-естетичний смак.

Загальні рекомендації з підготовки та проведення адаптаційних ігор-занять за методикою

Наталії Сакович

  • адаптаційні ігри в піску слід проводити з підгрупою дітей, особливу увагу при цьому приділяючи новій дитині. До складу підгрупи, у якій працює новачок, потрібно включати дітей, які вже адаптувалися до умов дошкільного закладу. Спостерігаючи за їхніми діями та наслідуючи їх, новачок зможе легко відтворити ті ігри, що його зацікавили;
  • під час проведення перших адаптаційних ігор-занять не обов’язково дотримуватися їх точної структури та тривалості. Якщо ігри в піску добре стабілізують психологічний стан дитини, то доцільно збільшити час її занять у пісочниці;
  • дорослий повинен уважно стежити за реакцією дитини під час роботи з піском. Якщо у дитини виникли негативні емоції або ознаки втоми, заняття слід закінчити;
  • ознайомлюючи дітей з іграми в піску, дорослий спочатку показує способи дій, а потім дитина разом з дорослим «рука в руці» або самостійно повторює їх. Не потрібно наполягати на чіткому виконанні вказівок. Дорослий на етапі ознайомлення має підстроюватися під дитину;
  • для початку та кінця ігор-занять варто започаткувати особливий ритуал привітання та прощання – для цього можна використовувати музику, пісочний годинник, певні звуки, дії тощо;
  • на перших заняттях дитині не показують увесь набір іграшок. Вона має засвоїти досить широкий спектр простих маніпуляцій з піском за допомогою рук, лопатки та щіточки;
  • бажано, щоб дитина для занять у пісочниці принесла з дому одну зі своїх найулюбленіших іграшок (висота не більше 10-15 см). Але вона може вибрати й ту іграшку, яку запропонував дорослий. Ця іграшка має стати для дитини іграшкою-посередником в іграх з піском;
  • з правилами поводження, заборонами, схваленнями дорослий ознайомлює дітей через іграшку-посередника – Піщинку, яка живе у пісочниці, дружить з дітьми і залюбки з ними грається;
  • чим молодші діти, тим коротші повинні бути правила:

– не можна викидати пісок з пісочниці;

– не можна брати пісок до рота та кидати в інших дітей;

– погрався з піском – помий руки та покажи чисті долоньки дзеркалу.

підготувала: вихователь – Тетяна ДЕРКАЧ 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

fifteen − nine =