«Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в літній період»
Тип консультації: груповий
План
1. Напрями діяльності фізкультурно-оздоровчої роботи в літній період.
2. Загартувальні процедури.
3. Форми роботи.
4. Руховий режим дошкільників.
5. Доріжка здоров’я.
6. Висновки.
7. Додаток.
ВИЗНАЧТЕ НАПРЯМИ ДІЛЯЬНОСТІ
Під час підготовки до літнього періоду проведіть нараду, щоб ознайомити педагогів з методичними рекомендаціями щодо організації оздоровлення дошкільників. Зокрема, обговоріть:
• як проводити фізкультурно-оздоровчу роботу на свіжому повітрі влітку;
• організовувати туристичні походи та піші переходи;
• поєднувати фізкультурні заняття з оздоровчими заходами;
• оптимізувати рухову активність дошкільників на основі диференційованого підходу;
• керувати самостійною руховою діяльністю дошкільників
тощо.
Окремо проведіть консультації для педагогів, під час яких зверніть увагу на специфіку планування фізкультурно-оздоровчої роботи влітку в різних вікових групах та наголосіть на важливості взаємодії всіх фахівців.
ПРОВОДЬТЕ ЗАГАРТУВАЛЬНІ ПРОЦЕДУРИ
Напередодні літа медичні працівники проводять медичний огляд дітей. Відтак за його результатами формулюють висновок про стан здоров’я вихованців і надають педагогам рекомендації, як індивідуалізувати розпорядок дня й оздоровчі заходи в дитячому садку.
Сестра медична також відвідує загальні та групові батьківські збори, під час яких ознайомлює батьків з результатами обстеження стану здоров’я дітей та організацією їхнього загартування влітку.
Спільно з вихователями й інструктором з фізкультури медичні працівники дитячого садка стежать за розпорядком дня дітей, їхнім емоційним станом та станом здоров’я, руховою активністю протягом дня, за потреби – корегують організацію заходів оздоровлення.
Для того щоб підвищити ефективність загартовувальних заходів, проводити їх потрібно систематично. Рекомендуйте батькам кожен день розпочинати з дітьми з умивання холодною водою. Упродовж дня педагоги мають проводити спеціальні загартовувальні процедури – сонячні й повітряні ванни, місцеві й загальні водні процедури, ходіння босоніж тощо.
Умивання холодною водою проводьте в такій послідовності: руки з милом, обличчя, вуха, шия. Відтак діти витираються, але не насухо, а так, щоб лише прибрати з вимитих частин тіла краплі води. Залишки вологи мають висохнути самі. Обсихання є ефективною загартувальною процедурою.
Ходьба босоніж корисна для судин шкіри ступень і судин верхніх дихальних шляхів. Улітку пропонуйте дітям ходити босоніж по землі, траві, гравію, піску. Привчати дітей ходити босоніж ліпше у спекотні дні, поступово збільшуючи тривалість таких прогулянок із 2—3 хв до 15—20 хв і більше. Слід чергувати гарячу (сухий ґрунт) і холодну (трава, мокрий пісок) поверхні.
ВИКОРИСТОВУЙТЕ РІЗНІ ФОРМИ РОБОТИ
День у дитячому садку розпочинайте з ранкової гімнастики. Її можна проводити і в традиційній формі, і з використанням оздоровчого бігу.
Пробіжку проводьте, починаючи із середньої групи, під час ранкового прийому – підгрупами по п’ять-сім дітей. Спочатку діти виконують коротку розминку – три-чотири загальнорозвивальні вправи. Відтак вони пробігають відстань від 100 до 300 м один-два рази з чергуванням із ходьбою. Темп бігу – середній. Утім, умови бігу залежать від індивідуальних можливостей кожної дитини. Наприкінці гімнастики діти виконують дихальні вправи.
Упродовж дня діти мають якнайбільше часу перебувати на свіжому повітрі. Під час прогулянки педагоги разом з інструктором з фізкультури мають підтримувати оптимальний руховий режим дітей, обов’язковою складовою якого є фізкультурні заняття з дихальними вправами.
Фізкультурні заняття влітку, на відміну від інших пір року, проводьте на початку денної прогулянки, поки не спекотно. Чергуйте різні за змістом і завданнями заняття, наприклад:
• тренувальне – передбачає повторення основних рухів;
• ігрове – побудоване на основі рухливих ігор;
• заняття з використанням однієї форми роботи, наприклад спортивні ігри – футбол, баскетбол, бадмінтон, настільний теніс, хокей на траві тощо.
Пішохідні переходи організовуйте в першій половині дня. Відстань таких переходів має відповідати віку дітей та рівню їхнього фізичного розвитку. Під час пішого переходу довжина шляху в один кінець не має перевищувати для дітей 4-5 років 1,5 км, для старших дошкільників – до 2 км. Після кожних 15 хв ходьби слід робити короткочасні зупинки для відпочинку дітей – 4-5 хв. (за Едуардом Вільчковським).
Широкі можливості для оздоровлення дітей, поліпшення їхнього фізичного й емоційного самопочуття створює така форма роботи, як дні здоров’я. Улітку їх можна проводити двічі на місяць. Окрім ранкової гімнастики, рухливих ігор, вправ спортивного характерубта інших згаданих форм роботи з дошкільниками, в день здоров’я доцільно організувати фізкультурну розвагу чи туристичний похід.
ОПТИМІЗУЙТЕ РУХОВИЙ РЕЖИМ ДОШКІЛЬНИКІВ
Оптимізувати рухову активність дітей дає змогу вихователю спостереження за ними під час самостійної діяльності. Саме в цей час найяскравіше проявляються індивідуальні особливості кожної дитини. Зазвичай диференціюють підхід до фізичного виховання дітей, зважаючи на ступінь їх рухової активності: високий, середній та низький.
Дітям із високим ступенем рухової активності пропонуйте завдання, спрямовані на розвиток:
• спритності, уваги;
• здатності контролювати свої рухи;
• уміння виконувати вправи в необхідному темпі, розслаблятися тощо.
Також пропонуйте дітям із високим ступенем рухової активності різні рухливі ігри, які передбачають біг, лазіння, стрибки тощо.
Дітям із середнім ступенем рухової активності пропонуйте ігри та вправи, які удосконалюватимуть їхні рухові навички.
Дітей із низьким ступенем рухової активності слід спонукайте до різноманітних рухів під час ігор. Слід частіше пропонувати їм ігри зі стрибками та бігом. Не менш важливо розвивати в них лідерські якості, спритність, впевненість у своїх силах.
Оптимізувати руховий режим дошкільників дає змогу розвиток у них самостійності в організації рухової діяльності. Для цього навчайте дітей::
• готувати приладдя, розкладати його на робочому місці, збирати після використання;
• виконувати роль ведучого під час гри, розваги;
• спостерігати за виконанням рухів, діями інших дітей;
• виконувати рухи разом з іншими дітьми, самостійно показувати вправи;
• визначати послідовність виконання рухів, здійснювати їх
• елементарний аналіз;
• розв’язувати конфлікти так, щоб гра чи вправа не припинялися;
• організовувати гру тощо.
СТВОРІТЬ ДОРІЖКУ ЗДОРОВ’Я НА ТЕРИТОРІЇ ДИТЯЧОГО САДКА
Для того щоб підвищити рухову активність дітей протягом дня та збагатити їхній руховий досвід, облаштуйте в дитячому садку доріжку здоров’я.
Доріжка здоров’я – це спеціально обладнана траса, призначена для ходьби, бігу та виконання вправ на снарядах і тренажерах.
Довжина такої доріжки та види тренажерів для неї залежать від можливостей території дитячого садка. Траса може бути прямою, у формі кола або літери «S».
За можливості снаряди та спортивне обладнання згрупуйте у станції. Таких станцій не обов’язково робити багато, головне – аби вони були привабливими й доступними для дітей. Розміщуйте станції в певній послідовності — згідно з методичними вимогами до зміни фізичних навантажень та їх впливу на різні групи м’язів.
Кожну станцію доцільно назвати, приміром «Станція витривалих», «Станція бігунів», «Станція сміливих», «Станція граційних» тощо (див. Додаток).
На доріжці здоров’я можна проводити тренувальні фізкультурні заняття, заняття за інтересами, ранкову гімнастику, фізкультурні розваги тощо. Якщо доріжка обладнана на території дитячого садка, вона може стати зоною для самостійної рухової діяльності дошкільників.
Навантаження на доріжці здоров’я слід збільшувати поступово. Не обов’язково проходити всі станції за одне заняття. Під час виконання вправ дорослий має страхувати дітей.
Для занять на доріжці здоров’я дітей ліпше об’єднати в невеликі підгрупи.
Наприклад, з однією підгрупою на певній станції займається інструктор з фізкультури, а другу підгрупу на сусідній станції тренує вихователь. За 8-10 хв діти міняються місцями, а відтак переходять до наступних станцій.
Отже, якісна підготовка й організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дитячому садку в літній період залежить від скоординованих дій колективу закладу. Лише об’єднавши зусилля, працівники можуть створити сприятливі умови для рухової активності вихованців, використання різних форм фізичного виховання і загартовувальних заходів. Водночас важливо вміло поєднувати обов’язкові для всіх заходи із тими, під час яких кожна дитина може проявити самостійність і творчість.
ДОДАТОК
Орієнтовний опис діяльності дітей на станціях доріжки здоров’я
Станція бігунів
На цій станції діти можуть вдосконалювати техніку ходьби та бігу, влаштовувати фізкультурні розваги та змагання. На початку та в кінці навчального року на станції можна провести діагностику фізичного розвитку дошкільників.
Станція витривалих
На станції розмістіть кілька пар лав: одна вища, а друга нижча. За допомогою лав діти можуть виконувати різні вправи. Наприклад, в. п.: лежачи на животі на вищій лаві, носочки під нижчою лавою; руки можуть бути в різних положеннях: у сторони, за головою, на поясі.
• 1 – підняти тулуб;
• 2 – повернутися у в. п.
Станція граційних
На цій станції розмістіть у ряд кілька колод. Діти можуть по них ходити й повзати в різні способи. На цій станції вони вчаться утримувати рів новагу, правильну поставу.
Приклади завдань:
ходьба по колоді, руки в сторони; ступаючи, п’ятою однієї ноги торкатися пальців другої ноги; ходьба приставним кроком правим і лівим боком, руки за спиною; ходьба з предметом — м’ячем, гімнастичною палицею, шишками, мішечками з піском тощо.
Станція сміливих
До дерев на різній висоті прикріпіть за один кінець колоди. На цій станції діти вправляються в ходьбі по похилій площині. Вони піднімаються і спускаються по похилому дереву в різні способи:боком, прямо, спиною вперед, змінюючи положення рук тощо. Дорослі обов’язково страхують дітей.
Станція спритних
На цій станції обладнайте смугу перешкод. Вона може складатися із колоди; шин, укопаних у землю горизонтально або вертикально; пеньків; воріт із металевих дуг тощо. Через ворота можна перестрибувати, підлізати під ними тощо. По колоді – йти, утримуючи рівновагу, або перестрибувати вправо-вліво. Завдання діти виконують потоковим способом, дотримуючись дистанції – не менше 1 м.
Станція влучних
На деревах на різній висоті розвісьте дерев’яні чи металеві обручі або кільця. Діти вчитимуться метати м’яч або мішечки з піском лівою та правою руками в різні способи у вертикальну чи горизонтальну ціль. Такі вправи розвивають влучність, окомір, спритність.
Підготувала: вихователь-методист
Анна ШЕВЧЕНКО