Як дитина бігає і грається,
то їй здоров’я усміхається.
(Народна мудрість)
Рухова активність дітей дошкільного віку є природною біологічною потребою, оскільки ступінь задоволення якої багато в чому визначає подальший функціональний і структурний розвиток дитячого організму. Не випадково Е. Арнін вважав високу рухову діяльність дитини цього віку «її природною стихією».
Рухи є найважливішою складовою частиною будь-якого виду діяльності та багатьох психічних процесів.
Постійний розвиток імпульсації, що виникає під час м’язової діяльності, всебічно стимулює фізичний, сенсорний та інтелектуальний розвиток дітей. Виконання різноманітних рухів, активна м’язова діяльність – важливе джерело отримання дитиною уявлень та інформації про навколишній світ. Оптимальна, правильно організована рухова активність дитини створює відповідні передумови для нормальної життєдіяльності організму людини в дорослому віці, довголітнього творчого життя.
«Рух, – як писав академік І. Павлов, – головний прояв життя. Діяльність внутрішніх органів спрямована на забезпечення роботи м’язів, а тренування м’язів є одночасно й удосконаленням функцій інших органів і систем».
Різноманітна рухова діяльність як важливий фактор збереження внутрішнього середовища значною мірою впливає на всі вегетативні системи організму, забезпечує швидку його адаптацію до умов існування, що змінюється. Активна рухова діяльність стимулює зміцнення здоров’я, сприяє всебічному розвитку дитини.
Рухова активність дитини поліпшує її самопочуття і загальну активність. Вона є вагомим засобом для підтримання ваги, її зменшення, активізує обмін речовин, зміцнює серцевий м’яз, стимулює імунну систему, знижує негативний вплив стресів, покращує координацію рухів.
Оскільки чимало задатків, навичок, умінь здебільшого розвиваються у дошкільному віці, то формування основ здоров’я, мотивації здорового способу життя, які пов’язані з руховою активністю, слід розпочинати ще у ранньому дитинстві. Згодом це може стати звичкою на все життя.
Однією із актуальних проблем фізичного виховання дітей дошкільного віку є створення умов для оптимальної рухової активності. Рухова активність дитини зумовлена запропонованим руховим режимом у дошкільному закладі, тому для активізації рухового режиму потрібно створити необхідні умови, що задовольняють потреби дітей у русі.