Методичні рекомендації педагогом та батькам щодо використання медіатехнологій (мультфільмів), як засобу формуванню моральних цінностей у дітей дошкільного віку

Із-поміж численних видів медіа технологій, які набули широкого застосування, найпопулярнішими серед дошкільників, безумовно є мультфільми. На жаль, значна кількість новостворених мультфільмів негативно впливають на формування у дітей соціальних установок і цінностей. Тож надзвичайно гостро нині постала необхідність здійснення соціального контролю ціннісного змісту мультфільмів.

Мультфільми, з одного боку, дають батькам змогу відволікти чимось дитину на певний час, а з іншого – виконують неабияку виховну, пізнавальну й розвивальну функції. Фахівці виокремлюють кілька принципів дії механізму формування в дітей соціальних установок і цінностей під впливом мультиплікаційних фільмів, зокрема:

-​ інформування – підвищення обізнаності дітей про довкілля, формування первинних уявлень про добро і зло, еталони хорошої і поганої поведінки;

-​ ідентифікація – засвоєння соціальних установок і цінностей шляхом зіставлення себе з персонажами мультфільмів;

-​ імітація – копіювання поведінки, наслідування героїв мультфільмів.

Сьогодні існує величезна кількість мультфільмів для дітей будь-якого віку і на будь-який смак.

Для самих маленьких корисними будуть навчальні мультики, за допомогою яких можна вчити букви, слова, кольору, цифри, а також запам’ятовувати, як чинити в тій чи іншій ситуації. Існують спеціальні навчальні програми, призначені для раннього розвитку дитини, в тому числі і для вивчення іноземної мови. («Мишеняткова абетка», «Подарована радість», «Казка про добро», «Про Настуню і комп’ютер», «Даша мандрівниця»).

Серія навчальних мультфільмів «Уроки тітоньки Сови» призначений для діток від двох років. Правила безпеки на дорозі, правила гарної поведінки, вправи для зарядки, пізнавальні факти – подані в простій і доступній формі за допомогою казкових персонажів.

Для дітей дошкільного віку найкориснішими мультфільмами будуть такі, які прищеплюють дитині любов до навколишнього світу: про тварин, про доброту, про перемогу добра над злом. Цілком підійдуть старі радянські мультфільми «Про левеня і черепаху», «По дорозі з хмарами» і т.п. Із закордонних підійдуть такі мультфільми для дітей, як «Бембі», «Фіксики», «Пригоди Лунтіка», «Король Лев», «Барбі» – всі вони про доброту, дружбу, взаємовиручку і дають позитивне уявлення про світ і моделі поведінки в ньому.

Діти старшого дошкільного віку люблять яскраві розважальні мультфільми з динамічним і закрученим сюжетом, наприклад, «101 далматинець», «Троє з Простоквашино», «Спайдермен», «Тачки» і т.п. Дівчаток порадують романтичні історії, такі як «Леді і Бродяга», «Аладін», «Червоненька квіточка».

Тривалість перегляду мультфільмів

Для профілактики виникнення проблем із зором лікарі-офтальмологи рекомендують суворо контролювати час знаходження дитини біля екрана телевізора або біля монітора комп’ютера. Для малюків до 4-х років такий час не повинен перевищувати 20 хвилин на день, для дітей 5-6 років – 30 хвилин, у 7-8 років – 40 хвилин.

Критерії добору якісних мультфільмів:

Критеріями добору мультфільмів з точки зору їх придатності для використання як засобу навчання мови і розвитку мовлення визначено такі:

-​ емоційна та мовленнєва насиченість сюжету мультфільму;

-​ відповідність структури текстів мультфільму можливостям дитячого сприйняття й розуміння, співвіднесеність їх із дитячим досвідом і пережитими подіями;

-​ динамізм фільму, гострота й експресивний розвиток сюжету, захоплені для дитини події;

-​ яскравість, оригінальність та індивідуальність зображення героїв –

вони запам’ятовуються;

-​ зв’язок фільму з реальною життєвою ситуацією дитини, її відносинами з довкіллям;

-​ пробудження бажання наслідувати позитивного героя, зокрема його благородство й успішність.

Рекомендації для батьків:

Найкращий час для перегляду мультфільмів – перша половина дня. Малюк ще не втомився, він активний, бадьорий і готовий до сприйняття інформації. А перед сном дивитися мультфільми рекомендуються тільки дуже спокійні та добрі. Дітям, які легко збуджуються, такі яскраві враження перед сном взагалі не потрібні. Вони будуть погано засинати і неспокійно спати.

Пояснюйте дитині, що мультиплікаційні персонажі вміють робити речі, на які не здатні реальні люди. Обговорюйте з дитиною сюжети переглянутих фільмів (мультфільмів), використаних комп’ютерних ігор. Важливо зрозуміти, що дитина думає, відчуває, як вона б учинила в тій чи іншій ситуації. Навчіть дитину аналізувати, оцінювати вчинки і розуміти почуття інших людей.

Для дітей старшого дошкільного віку можна організувати гру «Режисери-мультиплікатори»: придумати і намалювати серію малюнків для нового фільму або продовжити улюблений фільм чи гру.

Намагайтеся не дозволяти дитині переглядати рекламу, а також художні фільми, що орієнтовані на дорослу аудиторію. Стежте за змістовністю та художністю дитячих програм.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

17 − five =