Консультація «Особливості організації літнього оздоровчого періоду»

Тип консультації: груповий

План

  1. Завдання перед педагогами та батьками на літній оздоровчий період.
  2. Проведення оздоровчого періоду.
  3. Організація змістовного дозвілля дітей.

 

Одним із найважливіших завдань у літній оздоровчий період є оздоровлення дітей. Забезпечте максимальне перебування дошкільників на свіжому повітрі, рухову діяльність, систематичне загартування, раціональне харчування.

Достатня рухова активність і перебування на свіжому повітрі, систематичне загартування, раціональне харчування сприяють хорошому фізичному здоров’ю дитини, нормальному функціонуванню її нервової системи.

 Які завдання щодо літнього оздоровлення дітей стоять перед педагогами та батьками? Передусім:

– навчати дітей орієнтуватися в будові органів і систем організму людини;

– формувати розуміння корисного і шкідливого для функціонування організму;

– ознайомлювати з основними природними чинниками загартування та оздоровлення;

– переконуватися в необхідності щоденно займатися фізкультурою, ранковою гімнастикою, фізичними вправами та рухливими іграми, а також якісно виконувати основні рухи під час занять;

– формувати навички безпечної поведінки в природному, предметному й соціальному довкіллі;

–  навчати виявляти активність без агресії щодо інших;

– розвивати фізичні якості – спритність, сміливість, рішучість, витривалість.

Ці завдання можна реалізувати за такими напрямами:

– фізичне виховання (елементи валеології, гігієна, режим дня, харчування, рухова діяльність);

– безпечна поведінка в довкіллі;

–  профілактичні заходи.

Готуючись до літнього оздоровчого періоду, ми умовно виділяємо 4 основні етапи роботи:

  • Підготовчий етап;
  • Організаційна робота;
  • Проведення оздоровчого періоду;
  • Підсумки літнього оздоровчого періоду.

 

Проведення оздоровчого періоду

  • Зміна режиму дня і режиму харчування дітей – перенесення режимних моментів на прогулянку, збільшення денного сну, вітамінізація харчування (збільшення соків, фруктів, введення другого сніданку), організація питного режиму, профілактика кишкових захворювань.

На початок оздоровчого періоду 01червня вносимо зміни у режим дня дітей, забезпечуючи максимально можливе перебування дітей на свіжому повітрі (ігрові та фізкультурні майданчики, парк, гай, берег водойми тощо), збільшуємо тривалість денного сну відповідно віку дітей, збалансовуємо і збагачуємо вітамінами харчування, передбачаючи прийом соків та свіжих фруктів на другий сніданок, а також використання у раціоні свіжих овочів згідно сезону дозрівання (рання капуста, огірки, помідори, морква). Забезпечуємо дотримання протягом дня повітряного та водного режиму, вимог до одягу та взуття при перебуванні дітей у приміщеннях і на майданчиках.

  • Забезпечення належного медичного обслуговування – антропометричні виміри, аналіз захворюваності та ефективності загартування, випуск щомісячних санбюлетенів, профілактична просвітницька робота, супровід медичного працівника дітей на прогулянках, екскурсіях, піших переходах. Безпека дітей на ігрових майданчиках закладу. Проведення загартувальних процедур.
  • Організація змістовного дозвілля – музичні розваги (1 раз на два тижні), фізкультурні свята та розваги (у т.ч. щомісяця День здоров’я), навчально-розважальні заняття різного спрямування переважно інтегрованого типу з образотворчою діяльністю, екологічні заняття, природничі та соціальні екскурсії по території закладу та за його межі, піші переходи. Тематичний підхід в організації освітнього процесу. Головне гасло: здорова і щаслива дитина – вдячна родина!
  • Робота з батьками – робота разом з батьками. Наочність (стенди, інформація), бесіди, консультації. Спільні з батьками свята та розваги, екскурсії, піші переходи. Нетрадиційні форми роботи – клуб турботливих бабусь, університет батьківських знань, школа молодих батьків.
  • Методичний та адміністративний супровід і контроль. Робота постійно діючих виставок методичної літератури, дидактичного оснащення, фотовиставки. Консультації, семінари-практикуми. Контроль за роботою структурних підрозділів (дошкільні групи, харчоблок, пральня тощо).

 

«Діяльність закладів дошкільної освіти у літній період спрямовується на організацію змістовного, різноманітного буття з метою оздоровлення дітей, забезпечення їхнього активного відпочинку, закріплення, уточнення, розширення запасу набутих упродовж навчального року знань, уявлень про навколишній світ і самих себе, збагачення досвіду застосування практичних умінь, навичок у процесі різних видів дитячої діяльності: рухової, ігрової, пізнавальної, комунікативно-мовленнєвої, художньої, предметно-практичної тощо.» Так визначені основні завданні та зміст роботи дитячих садків у інструктивно-методичних рекомендаціях Міністерства освіти щодо організації роботи в закладах дошкільної освіти у літній період.

Організовуючи роботу навчального закладу у літній період враховуємо державні завдання та цілі, визначені Законом України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про дошкільний навчальний заклад, інструктивно-методичними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 № 1/9-198). Цінними помічниками  залишаються методичні рекомендації, видані Сумським інститутом післядипломної освіти «Веселкове літо», «У садочку як у віночку», «Оздоровлення дошкільників влітку».

Готуючи дидактичне оснащення для дітей, враховуємо їхні потреби у грі з піском і водою, сюжетно-рольових іграх, загартувальних вправах, проведенні навчально-розважальних занять з образотворчої, дослідницької, рухової, музичної, мовленнєвої, театралізованої діяльності.

Загартувальні процедури здійснюємо протягом літніх місяців на майданчиках з використанням стаціонарного і виносного обладнання (тіньових навісів, надувних басейнів, індивідуальних килимків тощо) при забезпеченні дітей необхідним одягом, взуттям, головними уборами та дотриманні норм температурного режиму, тривалості процедур, їх оптимального місця у розпорядку дня. При цьому беремо до уваги години найбільш високої сонячної активності та добових піків температури повітря з метою уникнення загрози перегрівання, сонячних опіків, небезпечних навантажень на дитячий організм.

Для оптимального забезпечення фізичного розвитку дітей влітку та їх оздоровлення важливого значення має правильна організація медичного супроводу. У закладі його здійснюють сестри медичні старші та лікар-педіатр. На початок оздоровчого періоду старша медсестра проводить антропометричні виміри, які висвітлюються у куточку для батьків у листку здоров’я. Також аналізує рівень захворюваності за попередній квартал та за літній період попереднього року, створюючи картину очікувань захворюваності дітей та планує профілактичну роботу, яка включає загартувальні процедури, доступні у наших умовах, просвітницьку роботу з персоналом закладу та батьками, здійснення контролю за дотриманням Санітарного регламенту в літній період у дошкільних групах. Даний план роботи обговорюється з лікарем-педіатром та керівником закладу і включається до плану роботи закладу в оздоровчий період. Протягом літнього періоду старша медична сестра здійснює щоденний контроль за станом здоров’я дітей, надає невідкладну допомогу при незначних травмах, супроводжує групи дітей на екскурсіях та у піших переходах за межі закладу, консультує педагогів та батьків вихованців.

Літній період надає великих можливостей для організації змістовного дозвілля дітей. Його ми організовуємо так, аби в ігровій формі закріплювати знання, уміння і навички, набуті протягом навчального  року.

Найліпший початок літнього дня – це ранкова гімнастика на свіжому повітрі. У супроводі веселої музики діти виконують сюжетні комплекси вправ «Метелики і квіти»,  «Ми маленькі бджілки», «Морська подорож». Найбільше дітям подобаються вправи, які виконуються у парі   «Усмішка», «На березі моря» та з  використанням атрибутів та обладнання «Краплинки-веселики» (з малими м’ячами), «Веселі сонечка» (з обручами), «Вітерець-пустунець» (із стрічками). В межах ранкової  гімнастики організовуємо руханки «Гусі потягусі», «Весело нам», «Бедрик». Ввели у практику роботи імпровізацію рухів дітей під музику, використовуючи сучасні ритми. Обов’язковим елементом ранкової гімнастика є дихальні вправи «Лісоруб», «У лісі», «Веселі жабенята», ходьба по «доріжці здоров’я».

Усі форми фізкультурно-оздоровчої роботи вихователі та інструктор з фізкультури організовують на фізкультурному та ігрових майданчиках. Фізкультурні заняття влітку на відміну від інших пір року проводять на початку першої денної прогулянки, поки не спекотно. Інструктор з фізкультури чергує різні за змістом заняття: тренувальні, ігрові. Перевагу надає сюжетним заняттям «Квіткова галявина», «Веселі тигрята», «Подорож га повітряній кулі». Педагоги широко використовують народні рухливі ігри: «Панас», «Гра з хустинкою», «Віночок». Активно використовуються у фізкультурно-оздоровчій  роботі з дітьми ігри-атракціони, естафети, ігри та вправи спортивного характеру: футбол, городки, катання на велосипедах, самокатах.

Із задоволенням дошкільники беруть  участь у фізкультурних розвагах «Ми в дитячому садочку, наче квіти у віночку» (молодша група»), «Мій друг самокат» (середня група), «Велосипедні перегони»,  «Весела скакалка» (старша група). Вихованців старших груп змагаються  у спритності та швидкості під час  спортивного свята «Літні олімпійські ігри».

Ще з раннього віку діти люблять ігри з піском і водою –  пересипати, копати, переливати, будувати. Тож використовуємо пісок для різних ігор. Дітям подобається ліпити з піску, зводити та руйнувати будівлі. З дошкільниками проводяться такі ігри у піску «Скарби», «Незвичайні сліди», «Найвища вежа». Для проведення ігор з водою використовуємо надувні басейни, іграшки для ігор з водою. Улюблені ігри дітей з водою «Водоспадик», «Зробимо дощик», «Веселі бризки».

Літній період запам’ятовується дітям прогулянками за межі дошкільного закладу (дитячий туризм), пішохідними  переходами та цікавими туристичними походами. Емоційно-естетичні враження, які вони отримують під час походів, позитивно впливають на стан фізичного і психічного здоров’я дошкільників.

Значна увага вихователями закладу приділяється організації екскурсій соціального змісту, які сприяють збагаченню вражень дітей, розвивають пізнавальні процеси. Дошкільники полюбляють відвідувати  екскурсії вулицями міста, до пам’ятних місць, до об’єктів соціального призначення: магазинів, на пошту, до  перукарні.

Літо – це можливість оптимально використати природне оточення для екологічного виховання дітей. Дошкільники з задоволенням вирушають на цільові прогулянки «Здраствуй, літо», «Наші пернаті друзі», «Квітковий розмай» (до саду, на город, у парк, до водойми).

Цікаві  маршрути літньою екологічною стежиною сприяють спілкуванню дітей з природою, стимулюють до пошуково-дослідницької діяльності.  По території закладу розроблено пізнавальні маршрути для різних вікових груп.

Літня пора дарує дітям можливості весело провести дозвілля через організацію різноманітних конкурсів: «Малюємо світ» (конкурс малюнка на асфальті), «Найвища башта з піску» (будівлі з піску), «Найкращий капелюшок».

Цікаво та змістовно проходять у закладі музичні свята і розваги.

Педагоги організовують з дітьми перегляд різни видів театрів: лялькового, настільного, пальчикового. Старші дошкільники створюють власні театри, використовуючи природний матеріал для виготовлення персонажів. Традиційним для нашого дитячого садка є перегляд мультфільмів.

Влітку український народ святкує державні свята День Конституції та День  Незалежності України. Тож з дошкільниками проводяться  тематичні заняття «Моя країна – Україна», де діти закріплюють знання  про Україну, державні символи, традиції українського народу. З дітьми організовуємо музичні свята «Ми діти твої, Україно» (до Дня Конституції), «У нас вона одна єдина, наша рідна Україна» (до Дня Незалежності України).

Головним гаслом педагогічного колективу влітку є вираз «Здорова і щаслива дитина – вдячна родина!»

Батьки завжди відгукуються на призиви педагогів до активної співпраці у освітньому процесі, адже у центрі уваги дорослих – діти. Педагоги готують і проводять для батьків різні бесіди, консультації на теми дитячого дозвілля і дитячого здоров’я влітку, розміщують статті у інформативних куточках, на сайті закладу. Традиційними є участь батьків у святах і розвагах, вони є учасниками екскурсій та піших переходів.

Протягом літа у методичному кабінеті працюють методичні виставки літератури (методичної та дитячої), дидактичних ігор і оснащення, цікавих статей у батьківський куточок, фотовиставки. Вихователь-методист надає практичну допомогу молодим і досвідченим вихователям через консультації, тематичні семінари, семінари-практикуми різної тематики.

Щоденно, щотижнево, щомісячно вихователь-методист і керівник закладу здійснюємо різного виду контроль, оперативний, тематичний, за роботою різних структурних підрозділів дитячого садка – роботою педагогів, помічників вихователів, харчоблоку, пральні тощо.

Традиційним є випуск друкованого буклету для розповсюдження серед батьків, проведення фотовиставок у групах «Літо у дитячому садочку», «Відпочинок з батьками», «Літні справи», створення презентації «Веселкове літо»), підготовка тематичної сторінки на Інтернет-сайт закладу.

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

eighteen − 6 =