Консультація для педагогів «Збережемо планету для дітей, або дидактичні ігри із залишкових матеріалів»

Чи можна здивувати сучасних дітей іграшками або іграми? Дітей, які ліпше за дорослих орієнтуються у гаджетах, онлайн-іграх, дітей, які з кожним днем все менше цікавляться машинками, ляльками та настільними іграми… Знаємо, що можна! Ми це можемо зробити, запропонувавши дітям ігри із вторинної сировини.

 

Сміття — невід’ємна частина нашого життя. Щоденно кожен з нас викидає у смітник пластикові пляшки, коробки, пластикові кришки тощо. Що більше потреби людства, то більше побутових відходів, які в майбутньому можуть призвести до екологічної катастрофи.

У той же час, сміття є цінним ресурсом. Його переробка дає змогу отримати електроенергію, цінні метали, добрива тощо. Тому необхідно вже з дошкільного віку навчати дітей правильно поводитися з побутовими відходами, сортувати їх, а через дітей навчати й батьків.

Зміст освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» Базового компонента дошкільної освіти України передбачає формування в дитини природничо-екологічної компетенції, зокрема розуміння позитивного і негативного впливу людської діяльності на природу та ціннісного ставлення до природи.

Одним із напрямів сучасної екологічної освіти є впровадження в освітній процес ЗДО ідей освіти для сталого розвитку. Потрібно цілеспрямовано сприяти формуванню в дітей мотивації до дій і моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя: навичок ресурсозбереження, ефективного спілкування та гармонійних стосунків з оточенням.

Тому до комплексної освітньої програми, яка використовується в закладі, можна додатково реалізувати і програму «Дошкільнятам — освіта для сталого розвитку».

Формувати природничо-екологічну компетенцію дітей можна завдяки різним формам колективної взаємодії, як-от:

– тематичні заняття;

– бесіди;

– екологічні проєкти;

– екологічні акції;

– виготовлення виробів із вторинної сировини.

Цікавою формою взаємодії всіх учасників освітнього процесу є виготовлення розвивальних ігор із вторинної сировини. Батьки приносять пластикові пляшки, кришки, капсули від кіндерів тощо. Вихователь під час підготовки матеріалів до роботи перевіряє, чи вони безпечні. Залишкові матеріали мають бути нетоксичними, чистими, без пошкоджень.

Діти середнього та старшого дошкільного віку виготовляють ігри під час художньої праці. Вихователь допомагає дітям, коли вони вчаться діяти за інструкцією: вирізати, рахувати необхідну кількість предметів, добирати за кольором тощо.

Діти не тільки отримують нові знання про різні види матеріалів, правила безпечного поводження з ними, а й у практичній діяльності застосовують набуті навички та знання, творчо мислять, взаємодіють із вихователем та однолітками, слухають одне одного, висловлюють думки.

Ігри із залишкових матеріалів безпечні, практичні та не потребують фінансових витрат. Їх можна використовувати під час занять та індивідуальної роботи з дітьми. Вони дають змогу виконати завдання освітніх програм не тільки з екологічного, а й мовленнєвого, фізичного, логіко-математичного, соціального розвитку. А ще показують, що сміття також може бути корисним для людини.

 

Розвивальні ігри, які можна виготовити із залишкових матеріалів

 

Макет «Ротова порожнина»

Мета:

– збагачувати знання дітей про гігієну ротової порожнини;

– вчити правильно чистити зуби, користуватися зубною щіткою.

Матеріали:

– 17 пластикових пляшок об’ємом 0,5 л;

– коробка для піци;

– папір червоного та рожевого кольору;

– фарби акрилові;

– ножиці;

– канцелярський ніж;

– клей-пістолет.

Порядок роботи:

Коробку для піци обклеїти папером червоного кольору. Обрізати нижню частину пляшок та з внутрішнього боку покрити їх білою акриловою фарбою. Коли фарба висохне, гарячим клеєм приклеїти пляшки до внутрішньої частини обклеєної червоним папером коробки для піци. Вирізати з рожевого паперу схожу на язик форму та приклеїти її між «зубами».

Використання:

Макет можна використовувати в освітній роботі з дітьми всіх вікових груп для реалізації програмних завдань освітньої лінії «Особистість дитини» під час організованої навчально-пізнавальної діяльності та індивідуальної роботи.

 

Гра «Лабіринт»

Мета:

– розвивати навички орієнтування у просторі, координацію рухів, уважність;

– виховувати посидючість, уміння доводити розпочате до кінця.

Матеріали:

– коробка для піци;

– білий папір;

– коктейльні трубочки або картонні туби від паперових рушників (туалетного паперу);

– намистинка.

Порядок роботи:

Продумати логічний макет лабіринту. Коробку для піци обклеїти папером білого кольору. Олівцем намалювати лабіринт. Нарізати коктейльні трубочки або туби та приклеїти їх до коробки гарячим клеєм на схему лабіринту. Приклеїти орієнтири «Старт», «Фініш».

 

 

Використання:

Макет можна використовувати для організації самостійної ігрової діяльності дітей середнього та старшого дошкільного віку.

Гра «Геоборд із кришок»

Мета:

– розвивати просторове мислення, увагу, зорове сприймання, формувати вміння співвідносити цифру та число предметів;

– тренувати пам’ять, дрібну моторику.

Матеріали:

– основа з картону;

– 20 пластикових кришок білого, жовтого, червоного, зеленого, синього кольорів;

– кольорові гумові резинки;

– білий картон;

– кольоровий папір;

– клей-пістолет.

Порядок роботи:

Математичний планшет або геоборд — геометрична розвиваюча дошка для конструювання пласких зображень. Він складається з плаского поля і штирів, розташованих на полі рівновіддалено один від одного по горизонталі і вертикалі.

Відрізати від коробки для піци кришку, розгорнути її — це основа поля. На полі намітити місця для кришок на однаковій відстані одне від одного. Чергувати кольори кришок на власний розсуд. Приклеїти кришки.

Щоб зробити картки із завданнями, вирізати з паперу певного кольору стільки кругів, скільки кришок закріпили на полі. На білий картон наклеїти круги, відтворивши зображення поля. Розкреслити та розрізати картон на квадратні й прямокутні картки. Кольори та розташування кругів на картках мають відображати різні сегменти поля.

Використання:

Варіант 1 — вихователь пропонує дитині обрати картку із завданням, на якій зображено кольорові кришки та знайти їх на площині, позначити гумовими резинками.

Варіант 2 — вихователь пропонує дитині обрати картку із зображенням цифри, знайти її на площині, позначити гумовими резинками.

Ігровий тренажер «Приклади»

Мета:

вчити придумувати та розв’язувати задачі, приклади;

розвивати дрібну моторику, увагу, пам’ять.

Матеріали:

– білий картон;

– білий папір;

– 5 горличок пляшки;

– кришки білого кольору;

– клей-пістолет.

Порядок роботи:

Аркуш білого картону розрізати вздовж навпіл. Відтак половину зігнути вздовж навпіл білим боком назовні — це основа. На одному білому боці основи намітити місця для горличок пляшок. Вирізати отвори круглої форми та вставити горлички, різьбою для кришки назовні. Із внутрішнього боку основи надрізати горлички, приклеїти до основи. Склеїти внутрішні боки основи.

Із білого паперу вирізати круги такого ж діаметру, як кришки. На кружечках зобразити цифри від 1 до 9, знаки «+», «–»,«=». Приклеїти на кожну кришку круг із зображенням цифри або знаку. Закріпити кришки на горличках.

Використання:

Ігровий тренажер «Приклади» можна використовувати під час спеціально-організованих видів діяльності, при ознайомленні дошкільників з прикладами, математичними знаками, в індивідуальній роботі.

Варіант 1 — вихователь пропонує дитині розв’язати приклад на ігровому тренажері.

Варіант 2 — вихователь пропонує дитині придумати приклад самостійно та розв’язати його.

Варіант 3 — вихователь пропонує дитині придумати приклад для друга та запропонувати розв’язати його тощо.

Природні, залишкові матеріали – це невичерпне джерело натхнення. Ігри з такими матеріалами дарують дітям велике емоційне задоволення, підвищують життєвий тонус, сприяють підняттю настрою. Вводячи їх в дитячу гру, ми збагачуємо процес розвитку дитини.

Підготувала вихователь-методист    Наталія Гарбузова

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

12 − six =