Консультація для педагогів «Азбука дорожнього руху»

Тип консультації: груповий

Підготувала: вихователь-методист Наталія Гарбузова

План

  1. Мета та завдання парціальної програми «Дитина у світі дорожнього руху» О.А. Тимовського, І.А. Репіка.
  2. Загальні дидактичні принципи щодо формування у дітей елементарних уявлень про правила дорожнього руху.
  3. Основні форми роботи з дітьми зі змістового напряму «Безпека життєдіяльності» освітнього напряму «Особистість дитини» Базового компонента дошкільної освіти.
  4. Методи виховної роботи з дітьми.
  5. Цілі дидактичних і рухливих ігор та ігрових вправ.
  6. Матеріально-технічне забезпечення.

 

За результатом статистики, щорічно на дорогах нашої країни відбувається десятки тисяч дорожньо-транспортних пригод з участю дітей і підлітків. Саме тому дорожньо-транспортний травматизм залишається пріоритетною проблемою суспільства, що потребує вирішення при загальному участю, педагогів, батьків і дітей.

Кожен дорослий повинен знати правила дорожнього руху для пішоходів і виховувати дисциплінованих пішоходів у своїх дітях. Адже правила дорожнього руху єдині для дітей і дорослих.

Тому головне завдання вихователів і педагогів – доступно роз’яснити правила дитині, а при виборі форм навчання донести до дітей сенс, небезпека недотримання правил, при цьому, не спотворивши їх змісту.

Важливість набуття дошкільниками навичок аргументується тим, щоб дитина могла легко орієнтуватися в найближчому просторовому оточенні, уміла спостерігати і правильно оцінювати дорожні ситуації, володіла навичками безпечної поведінки в цих ситуаціях.

Кожен віковий період дошкільника характеризується зростанням рухової активності й збільшенням фізичних можливостей дитини, поєднуючись з підвищеною допитливістю, прагненням до самостійності, що призводять до виникнення травмонебезпечних ситуацій.

У закладі дошкільної освіти навчання культурі поведінки на вулиці тісно пов’язано з загальними завданнями виховання дітей: розвитком уваги, зібраністю, відповідальністю, обережністю, адекватною впевненістю в собі та здатністю орієнтуватися в просторі.

У програмі з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху «Дитина у світі дорожнього руху» висвітлені освітні завдання та показники компетентності маленьких учасників дорожнього руху за віковими групами, програмовий матеріал за тематичними блоками, та їх орієнтовне змістове наповнення. Також включені практичні шляхи реалізації програмових завдань.

Програма «Дитина у світі дорожнього руху» О.А. Тимовського,             І.А. Репіка створена на реалізацію вимог змістового напряму «Безпека життєдіяльності» освітнього напряму «Особистість дитини» Базового компонента дошкільної освіти. Вона є парціальною програмою, у якій конкретизовано освітні завдання з формування у дітей дошкільного віку елементарних уявлень про правила дорожнього руху, вмінь та навичок безпечної поведінки на вулицях міста (села), у транспорті; подано орієнтовні показники компетентності маленьких учасників дорожнього руху (як пішоходів і пасажирів) за різними віковими групами; розкрито практичні шляхи розв’язання програмових завдань.

 

Мета програми – формування у дітей дошкільного віку основ соціокультурної та безпечної поведінки під час дорожнього руху, готовності до життя у сучасному технічно розвиненому світі.

Завдання: 

  • Вчити правил забезпечення безпеки дорожнього руху: дорожній рух і його учасники.
  • Продовжувати знайомити з правилами поведінки пасажирів у транспорті, з правилами безпечної поведінки пішохода на дорогах;
  • Ознайомлення з дорожніми знаками;
  • Формувати почуття відповідальності, тобто готовність відповідати за свої вчинки.
  • Удосконалювати культуру поведінки на вулиці і в транспорті.
  • Розвивати у дітей навички контролю і самоконтролю.

 

Методичні рекомендації

Щоб підвести дітей до розуміння, як слід вести на вулиці, необхідна продумана освітня робота, яка вимагає комплексного підходу і врахування загальних дидактичних принципів:

  • Доступності
  • Науковості
  • Свідомості
  • Послідовності
  • Наочності
  • Зв’язку теорії з практикою
  • Міцності засвоєння знань, умінь, навичок
  • Індивідуального підходу

Щоб врахувати в роботі всі ці принципи необхідно:

  1. Перш ніж починати навчання дошкільнят, вихователям самим необхідно знати і дотримуватися ПРАВИЛ дорожнього руху.
  2. Зробити добірку різноманітних інформаційних даних:
  • Розробки занять, цільових прогулянок, ігор.
  • Демонстраційного і роздавального матеріалу.
  1. Продумати оформлення інформаційного стенду.
  2. Систематично проводити моніторинг знань безпечної поведінки на проїжджій частині, в транспорті і у дворі (на початку та в кінці навчального року).

До кінця діти повинні знати: набуті раніше знання, вміння і навички з ПДР необхідно поповнити, закріпити і розширити, додавши нові поняття:

  • Діти повинні вміти вирішувати проблемні ситуації, що виникають на проїзній частині і на вулиці;
  • Дізнаватися різні види транспорту, вміти класифікувати: пасажирський, будівельний;
  • Знати дорожні знаки: попереджувальні, заборонні, розпорядчі, знаки сервісу.

Різноманітні форми діяльності з дітьми (групова, індивідуальна) сприяють успішній реалізації поставлених цілей і завдань.

 

Основні форми роботи з дітьми зі змістового напряму «Безпека життєдіяльності» освітнього напряму «Особистість дитини» Базового компонента дошкільної освіти:

  • Заняття
  • Бесіди
  • Екскурсії
  • Цільові прогулянки
  • Читання художньої літератури
  • Робота з наочним матеріалом
  • Вікторини
  • Розучування напам’ять
  • Інструктажі
  • Рішення ситуаційних задач
  • Моделювання проблемних ситуацій
  • Конкурси малюнків
  • Творче розповідання
  • Ігри – сюжетно-рольові, дидактичні, рухливі, музично-дидактичні, ігри словотвору.
  • Оформлення стендів
  • Пальчикова гімнастика
  • Тестування
  • Участь у дозвіллях, святах, розвагах і творчих конкурсах

 

Велике значення в роботі з дітьми відіграє організація екскурсій і прогулянок, де діти оволодівають практичними навичками пішоходів.

В залежності від завдань екскурсії можуть бути ознайомлювальними, уточнюючими раніше отримані уявлення, закріплюють, то є підсумковими.

У дошкільному віці також ефективними є практичні ігри-тренінги для дітей з метою оволодіння практичними знаннями та вміннями. Цікавою і ефективною формою роботи є організація рухливих і рольових ігор, в яких діти доводять до автоматизму навички безпечної поведінки на вулиці. Хороші результати дає використання гри в роботі з дітьми в умовах інтегрованого навчання.

 

Методи виховної роботи з дітьми:

  • словесний
  • наочний
  • ігровий
  • практичний
  • дослідний

 

Цілі дидактичних і рухливих ігор та ігрових вправ:

  • Вчити дітей розрізняти дорожні знаки.
  • Закріплювати знання дітей про правила дорожнього руху.
  • Розширювати знання дітей про правила поведінки пішоходів та водіїв на дорозі.
  • Розвивати просторову орієнтування (у просторі приміщення, на вулиці, на аркуші паперу).
  • Формувати навички рольової поведінки.
  • Збагачувати пасивний і активний словник дітей.
  • Розвивати зорову увагу, довільне регулювання руху руки і зорово- рухову координацію в процесі ігор.

 

Матеріально-технічне забезпечення:

 

Наочні посібники:

  • картинки прилеглих вулиць;
  • розвиваюча гра «Вчимо дорожні знаки»;
  • розвиваюча гра «Транспорт»;
  • розвиваюча гра «Закони вулиць і доріг»;
  • фланелеграфи, плакати, сюжетні картинки;
  • іграшки транспортні;
  • конструктори (будівельний).

 

Атрибути для сюжетно-рольових ігор:

  • жезли, свистки, кашкети міліціонера;
  • прапорці для переходу вулиці;
  • планшети з перехрестям.

 

Дорожні знаки нагрудні і переносні:

  • «Пішохідний перехід»;
  • «Рух пішоходів заборонено»;
  • «Круговий рух»;
  • «Зупинка автобуса»;
  • «Обережно – діти!»;
  • «Телефон»;
  • «Пункт медичної допомоги»;
  • «Пункт харчування»;
  • «Рух направо, наліво»;

Додаткові матеріали:

  • комп’ютер, відеофільми;
  • роздатковий матеріал по темі;
  • дитяча художня, методична література, диски.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

seven − 2 =