Консультація для вихователів «Дидактичні ігри для розвитку емоційного інтелекту дітей»

Консультація для вихователів «Дидактичні ігри для розвитку емоційного інтелекту дітей»

Тип консультації: груповий

План

  1. Емоційний інтелект.
  2. Добірка дидактичних ігор для розвитку емоційного інтелекту дітей.
  3. Висновки.

Емоційний інтелект – це здатність розпізнавати, розуміти свої власні емоції та емоції інших людей. Він допомагає керувати своїми емоціями, встановлювати позитивні стосунки з іншими, виявляти співчуття та вміти ефективно спілкуватися.

Емоційний інтелект допомагає дітям встановлювати гарні стосунки з іншими, проявляти співчуття та розуміння. Це робить їх більш успішними у соціальних взаємодіях і сприяє позитивній адаптації до суспільства. Діти з розвиненим емоційним інтелектом краще справляються зі стресом і негативними емоціями. Вони вміють розпізнавати та керувати своїми емоціями, допомагає знижувати рівень тривоги та покращувати загальне самопочуття.

Роботу з розвитку емоційного інтелекту слід починати з чотирирічного віку. Це пов`язано з тим, що в даному віці відбувається переміщення такого психічного явища як афект ( найсильніший вид емоційної реакції) з кінця діяльності та її початок. «Умикається» механізм емоційного передбачення наслідків діяльності, який лежить в основі емоційної регуляції дій дитини. З 4 років малюк суто фізіологічно здатний вчитися керувати своїми емоціями.

Загільні рекомендації стосовно розвитку емоційного інтелекту:

  1. Говоріть про власні емоції
  2. Покажіть, як ви справляєтеся зі своїми емоціями.
  3. Обирайте слушний час для роботи з емоціями
  4. Формуйте позитивні емоції дитини.
  5. Заохочуйте дитину до фізичної активності.

Емоційний інтеклект – важливе особистісне надбання, необхідне для успішної соціалізації дитини. Прононуємо добірку дидактичних ігор, що допоможуть ефективно й невимушено  ввестии дітей у світ людських емоцій.

Завдання дидактичних ігор

  • ознайомити з емоційними станами;
  • вправляти в умінні виражати свої почуття;
  • розвивати здатність до емпатії;
  • формувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи та людей, адекватні морально-етичні уявлення та форми поведінки.

Гра «Зiпсований телефон»

Це незвичайний варіант добре всім відомої гри. Проводити її слід із групою гравців. Цікаво буде грати, якщо учасниками будуть і діти, й дорослі. Ведучий пропонує всім гравцям сісти в коло й «заснути» (заплющити очі). Потім ведучий «будить» одного з гравців і показує йому за допомогою міміки якусь емоцію. Гравець має «розбудити» свого сусіда справа й передати йому без слів цю ж емоцію. І так до останнього учасника гри.

Ведучий і останній учасник порівнюють результати, показавши емоцію одночасно. Якщо емоція однакова – телефон виявився справним, а якщо різна – усі гравці із задоволенням посміються над результатом.

Гра «Мiмiчна гiмнастика»

Гру можна проводити як з однією дитиною, так і з групою малюків. Дорослий пропонує дитині зобразити певну емоцію виразом обличчя. Називаючи емоцію, показує й розказує, який саме вираз має бути на обличчі.

Приклади:

  • подив – підняти брови;
  • презирство – стиснути губи, примружити очі;
  • страх – розширити очі, відкрити рот;
  • роздратування – зсунути брови, насупитися;
  • байдужість – розслабити брови, підняти вгору очі;
  • радість – розслабити чоло, широко посміхнутися, підморгнути.

Гра «Малювання»

Для цієї гри знадобляться аркуші паперу, гуаш, склянка з водою та пензлик. Запропонуйте дитині намалювати емоції, які вона відчуває зараз. Малювати можна пензликом або пальцями. Потім попросіть пояснити, що саме дитина намалювала, чому обрала такі кольори. Таке ж завдання може виконати дорослий, а дитина нехай спробує визначити, яку саме емоцію він намалював.

Гра «Вiдгадай емоцiю»

У цій грі можна використовувати схематичні малюнки обличчя, що виражає різні емоції, а можна обійтися і без них. Дорослий розкладає малюнки на столі зображенням вниз і пропонує дитині вибрати одну з карток. Завдання дитини – назвати емоцію, намальовану на картці, й зобразити її за допомогою міміки, пантоміми, голосових інтонацій. Якщо ви вирішили провести гру без малюнків-підказок, ведучий сам має зобразити якусь емоцію, а малюк – назвати її та відтворити.

Гра «Три обличчя»

Це ускладнений варіант попередньої гри. Його можна запропонувати малюкові, коли він уже добре розрізняє й називає емоції. Дорослий показує малюкові три різні вирази обличчя поспіль. Малюк має назвати, які саме емоції намагався показати дорослий, і відтворити ці вирази обличчя.

Гра «Царiвна Несмiяна»

Гру можна проводити як з однією дитиною, так і з групою малюків. Дорослий пропонує малюкові перетворитися на царівну Несміяну, а інші діти по черзі мають спробувати розсмішити царівну. Якщо ви граєте з однією дитиною, то самі спробуйте розвеселити царівну, а потім перетворіться на царівну Несміяну й запропонуйте малюкові розсмішити вас.

Гра «Музика емоцій»

Педагог пропонує дітям конверти з наборами емоцій. Потім вмикає аудіо записи уривків із творів, що виражають різний настрій. Діти повинні вгадати   настрій   та   емоцію,   що   відповідає   певній   мелодії.,   обрати відповідну піктограму і показати вихователю та іншим дітям. Для цієї гри бажано підібрати  по два або більше фрагментів аудіо записів з   кожною емоцією,  для  того   щоб   мати  можливість  скорегувати відповіді тих, хто невірно відгадав настрій.

Отже, дидактична гра, як засіб та метод  розвитку емоційного інтелекту   дошкільника,   є   дієвим   інструментом   у   процесі   формування соціально   адаптованої   особистості.   Її   позитивною   рисою,   безперечно   є   той   факт,   що   вона   може   проводитись   у   будь-якому   виді організованої   діяльності  та   під  час  майже   усіх  режимних   моментів  в умовах закладу дошкільної освіти. Також, її можуть використовувати у своїй   роботі   спеціалісти   різного   рівня   –   як   практичні   психологи,   так   і вихователі. Це, у свою чергу, посилює взаємодію спеціалістів у напрямку формування особистості дошкільника та підвищує ефективність освітнього процесу.

Підготувала: вихователь Євгенія КУРИЛО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

2 × one =