Тип консультації: груповий
Підготувала: вихователь-методист Гарбузова Н.О.
Налагодження комунікації з усіма учасниками освітнього процесу одне з пріоритетних завдань закладу під час дії правового режиму воєнного стану.
Враховуючи вікові особливості дітей дошкільного віку, ключовою передумовою для ефективного та дієвого освітнього процесу є партнерська взаємодія між батьками та педагогічним колективом.
Заклад дошкільної освіти за допомогою Інтернет-сайту може організувати взаємодію всіх учасників освітнього процесу й створити віртуальну бібліотеку, своєрідний банк освітніх ресурсів, постійно оновлювати й поповнювати інформаційне наповнення сайту, використовувати ресурси онлайн-освіти, забезпечити залучення тимчасово переміщених дітей та їхніх сімей до різних програм з дошкільної освіти.
Оскільки форма організації освітнього процесу у ЗДО залежить від безпекової ситуації у кожному регіоні, комунікація має здійснюватися з урахуванням локації дітей (вдома, у бомбосховищі, в умовах зовнішньої міграції, в умовах внутрішньої міграції, в закладі дошкільної освіти, з батьками, вихователями, опікунами, волонтерами тощо) і орієнтуватися на
виконання різних завдань, як-от:
– інформування сімей, які евакуйовані з небезпечних територій і можуть долучитися до освітнього процесу за місцем тимчасового проживання;
– надання інформації щодо використання приватних освітніх платформ із безкоштовним доступом до освітніх послуг з метою залучення дітей до освітнього процесу;
– сприяння тимчасовому долученню дітей до освітнього процесу в ЗДО в зарубіжних країнах на період військових дій;
– організація індивідуальних консультацій із фахівцями (практичними психологами, психотерапевтами, медичними працівниками, юристами та ін.);
– психологічний супровід дітей та їхніх батьків у кризовому стані (в умовах евакуації, під час перебування у бомбосховищах, у медичних закладах, прихистках, під час перетину кордону тощо).
Задля ефективності комунікації з батьками, вихователями й усіма, хто
задіяний в освітньому процесі, рекомендовано обрати оптимальні для здійснення кожного конкретного завдання канали комунікації.
У складних умовах корисними можуть бути сервіси та інструменти комунікації в онлайн-режимі, а саме:
– розміщення на сайті ЗДО рекомендацій для батьків щодо роботи з дітьми, відповідно до їхнього віку;
– створення спільнот із батьками, вихователями, психологами, тощо в соціальних мережах Viber, Telegram, WhatsApp та з використанням електронних платформ Zoom, Google Meet, Google Classroom, Microsoft Teams з метою надання інформаційно-освітніх та психолого-педагогічних
послуг тощо.
Технології дистанційного та змішаного навчання стали вже звичними для закладів освіти.
Важливо в організації дистанційного навчання узгодити розклад занять з особливостями проведення онлайн-занять.
Настанови щодо взаємодії з батьками в умовах дистанційного навчання:
– Оберіть єдину інтернет-платформу для розміщення електронних освітніх ресурсів, проведення онлайн-занять. Це мінімізує труднощі та плутанину, зніме дещо проблему комунікації між учасниками освітнього процесу.
– Дотримуйтесь Санітарного регламенту та забезпечуйте черговість синхронного й асинхронного навчання.
– Порадьтеся з батьками дітей щодо зручного часу проведення онлайн-занять. В умовах дистанційного навчання розклад можна зміщувати в часі, наприклад розпочинати заняття пізніше, робити тривалу перерву, щоб діти могли перепочити, тощо. Особливо актуальним це є для навчання дітей з особливими освітніми потребами.
– Забезпечте можливість консультацій. В умовах організації освітнього процесу за дистанційною формою в дітей та батьків виникає потреба проконсультуватися з вихователем. Тому доцільно організувати консультативно-просвітницьку роботу з батьками в онлайн-режимі.
Інтернет-платформа
Обрання єдиної інтернет-платформи для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання спростить взаємодію учасників освітнього процесу. Разом з тим, важливо пам’ятати, що діти можуть мати труднощі з доступом до того чи іншого каналу комунікації, інтернет-платформи тощо. У такому разі важливо передбачити для окремих дітей альтернативні рішення.
На що варто звертати увагу при обранні інтернет-платформи для дистанційного навчання:
– Доступність. Обирайте платформу, яка є у відкритому доступі, не потребує встановлення спеціального програмного забезпечення тощо.
– Комунікація з батьками. Дистанційне навчання потребує частішої взаємодії з батьками, зокрема щодо їхнього режиму роботи, успіхів та труднощів, які виникають у дітей при виконанні завдань.
– Зворотний зв’язок. Це дасть змогу оперативно отримувати відгук від батьків вихованців щодо виконаних завдань тощо.
Поради педагогам для роботи в умовах дистанційного навчання:
- Адаптуйте матеріал. В умовах синхронного та асинхронного навчання навчальні матеріали потрібно відповідно адаптувати. Подумайте і визначте, що озвучити під час онлайн-заняття, а яку частину матеріалу надати на самостійне опрацювання, роботу в групах тощо.
- Записуйте та зберігайте онлайн-заняття. Це дасть можливість дітям, які пропустили заняття, наздогнати матеріал.
- Урізноманітнюйте форми роботи.Дистанційне навчання – це не лише онлайн-заняття (в Zoom, MS Teams, Google Meet тощо). Онлайн-формат взаємодії дає змогу дітям працювати в групах, розробляти проєкти тощо. Партнерство з дітьми та батьками можна використовувати і під час онлайн-заняття для виконання коротких завдань, і для більш масштабних завдань, що потребують тривалішого часу виконання.
- Приділяйте більше уваги результату, а не процесу.Відсутність достатньої кількості комп’ютерів у сім’ї, проблеми з доступом до інтернету чи інші труднощі можуть завадити дітям відвідувати онлайн-заняття. Втім технології дистанційного навчання дають змогу компенсувати відсутність на онлайн-занятті та отримати результат – діти можуть надолужити пропущене, переглянувши запис заняття, ознайомившись із електронними освітніми ресурсами, виконавши завдання.
Тому ефективна взаємодія з батьками та забезпечення зворотного з ними забезпечить високу результативність дистанційної роботи