Консультація для педагогів «Навчаємо дітей дбати про свою безпеку: досвід, практика»

Тип консультації: груповий

План

1. Інформуємо дітей про можливі небезпеки.

2. Поєднуємо теорію та практику.

3. Взаємодіємо з батьками вихованців.

 

У воєнний час передусім необхідно убезпечити дітей. Потрібно не лише оберігати їх, а й навчити дбати про себе самостійно. Тобто слід формувати в дошкільників базові навички безпечної поведінки в різних ситуаціях.

Зберегти життя і здоров’я дітей – одне з пріоритетних завдань у роботі дитячих садків України. У період воєнного стану питання безпеки постає ще гостріше через нові загрози. Саме тому в дошкільних навчальних закладах педагоги мають не лише намагатися створити безпечне освітнє середовище, а й систематично організовувати різні форми роботи з дітьми, під час яких вони формують у дітей базові навички безпечної поведінки.

Інформуємо дітей про можливі небезпеки

Тема війни не має бути табу в роботі з дошкільниками. Адже для того щоб подбати про себе, діти мають знати, що може статися і як діяти у разі надзвичайної ситуації. Тому під час освітнього процесу особливу увагу потрібно приділяти інформуванню дітей. Зокрема розповідати:

• які заборони та обмеження діють під час воєнного стану;

• що таке «валіза безпеки», як її зібрати, що туди покласти;

• як діяти під час повітряних тривог — що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо;

• як поводитися під час обстрілів;

• що робити у разі виявлення вибухонебезпечних предметів.

Інформацію дітям варто подавати відповідно до їхніх вікових та індивідуальних особливостей. Дбаємо про те, щоб вона не травмувала/ретравмувала дітей. Під час розмови відслідковуємо, як реагують діти, за потреби змінюємо тему.

Для того щоб ознайомлювати дітей із реаліями сьогодення, доцільно використовувати сюжети відомих казок та історій. Зокрема розповідати, як козаки здавна боролися проти зла, захищали свою землю. Також адаптуємо сюжети відомих казок, як-от: «Котигорошко», «Микита Кожум’яка» тощо. Для того щоб розширити знання дітей про правила власної безпеки, переглядаємо мультфільми, наприклад: «Про мінну безпеку: Лісовий скарб», «Уроки безпеки з Кроко», «Безпечні канікули», «Пес Патрон» тощо.

Після перегляду обов’язково організовуємо обговорення змісту мультфільму. Також повторюємо з вихованцями правила безпечної поведінки, про які розповідають персонажі мультфільмів і спонукаємо дітей розмірковувати, чому їх важливо дотримуватися.

Поєднуємо теорію та практику

Якщо навіть заклад працює в дистанційному форматі, можна організовувати різні форми роботи, під час яких діти мають змогу опановувати навички власної безпеки. До такої діяльності доцільно активно залучати батьків вихованців.

Для того щоб діти навчалися застосовувати отримані знання на практиці, варто розробили цикл онлайн-занять з особистої безпеки. Тематика цих занять охоплює різні аспекти безпечної поведінки, наприклад: «Особиста безпека: як не стати жертвою викрадача», «Мінна безпека», «Маленькі супергерої безпеки», «Малечі про небезпечні речі» тощо. Заняття можна проводити як у синхронному, так і в асинхронному форматах.

Під час освітньої взаємодії з дітьми обов’язково стежимо за їхніми реакціями і рівнем тривожності. За потреби змінюємо тему, пропонуємо руханки, вправи на зменшення емоційної напруги тощо.

Окрім занять, пропонуємо нашим вихованцям інтерактивні онлайн-прогулянки сторінками буклетів «Прогулянка з Патроном» та «СорОК та ПоНІ» від «Веселої команди проти мін». Вони допомагають ознайомлювати дітей із небезпечними предметами в доступному форматі, без погроз та залякувань.

Опановувати навички безпечної поведінки нашим вихованцям також допомагають дидактичні ігри. Наприклад: «Безпечна поведінка в довкіллі», «Визнач небезпечне», «Незвичайні ситуації, або Ти в безпеці», «Збираємо «валізу безпеки», «Безпечне місце» тощо. Під час ігор у безпечному середовищі в дітей візуалізуються та закарбовуються в пам’яті необхідні алгоритми дій. Також за допомогою ігор маємо змогу:

• навчати дітей розуміти свої емоції та потреби;

• ознайомлювати з можливими небезпечними ситуаціями;

• формувати уміння свідомо діяти в екстремальних ситуаціях;

• закріплювати знання про екстрені служби порятунку;

• виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Для того щоб взаємодіяти з дітьми під час онлайн-занять, доцільно використовувати сигнальні картки, картки-історії та картки-інструкції. За їх допомогою вихованці можуть дати відповідь на запитання або просигналізувати вихователю про свої почуття. Також на окремих картках зафіксовуємо важливі правила особистої безпеки в разі потрапляння в надзвичайні ситуації. Відтак систематично використовуємо ці картки в різних формах роботи, що допомагає дітям швидше запам’ятати правила безпеки.

Взаємодіємо з батьками вихованців

Кожний дошкільний навчальний заклад має постійно взаємодіяти з батьками вихованців та надавати їм психолого-педагогічну підтримку. Зокрема, педагоги та практичний психолог ознайомлюють батьків з особливостями емоційних реакцій дітей і дорослих на надзвичайну ситуацію, пропонують рекомендації щодо поліпшення власного емоційного стану, проводять консультації за запитами тощо.

Для взаємодії з батьками в дистанційному форматі варто використати різні засоби комунікації, як-от:

• групи в месенджерах Viber, Telegram;

• електронну платформу ZOOM;

• телефонний зв’язок;

• електронну пошту.

На сайті дошкільного навчального закладу можна розмістити додаткові матеріали для дітей, батьків та педагогів. Також актуальну інформацію для батьків вихованців публікуємо на сторінці закладу в соціальній мережі Facebook.

Війна внесла корективи в освітянське життя, додала нові вимоги й завдання. Та незмінним лишилося те, що усі ми маємо працювати заради наших дітей, формувати в них життєво необхідні навички й розширювати знання. Зокрема й щодо безпеки життєдіяльності під час війни. Наголосимо, що навчаючи дітей безпечної поведінки, важливо не залякати їх, не зламати їхньої природної допитливості та зацікавленості навколишнім світом. Головне правило для вихователів і батьків – не лякати дітей можливою небезпекою, а виховувати розумну обережність.

 

У підготовці консультації використано матеріали журналу «Вихователь-методист» №5, 2024 рік, стаття Ольги Шинкевич, вихователя-методиста комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 51 комбінованого типу Харківської міської ради», Світлани Баданової, вихователя комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 51 комбінованого типу Харківської міської ради».

 

 

Підготувала: вихователь-методист

Наталія ГАРБУЗОВА

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

16 + 18 =